Doba udržateľná

Udržateľnosť - z jedného uhla pohľadu.

Cez rameno mám prehodenú transparentnú plastovú tašku s nápisom VOGUE a v Juice bare si kupujem čerstvú šťavu v plastovom pohári, ku ktorému si beriem plastovú slamku. Žiaľ nebolo na výber. Ako obhajobu svojho svedomia používam argument, že celý život nepijem minerálne vody z plastových fliaš, iba vodu z vodovodu, s výnimkou pri cestovaní. A dokonca že vraj je plastová taška viac šetrnejšia k prostrediu, ako plátená.

Následne ešte navštívim zopár fast fashion obchodov, aktuálne preplnených kabátmi s prívlastkom “wool blend”, ktoré už na prvý pohľad a dotyk naznačujú, že sa pravdepodobne jedná o najnekvalitnejšiu možnú zmes vlny. A ku ktorým o chvíľu pribudnú štendre plné zľavnených vyťahaných svetrov, ktoré by sme nechceli ani zadarmo. Odnášam si však iný kúsok…

Schádzam do garáže, sadám do auta, aby som sa tých pár stovák metrov odviezla domov, aj napriek tomu, že chodím veľmi rada a často pešo.

Moja dnešná ekologická stopa vo svete, teda zabudla som, že na obed som jedla mäso.

Za posledných 20 rokov sme úspešne pracovali na návode ako zničiť planétu a dostať sa na vrchol konzumu, aby sme si následne na to začali vstupovať do svedomia a používať výrazy ako minimalizmus, udržateľnosť, zero waste, bio, eko a neviem ešte aké ďalšie.

Výrazy, na ktorých sa mnohí začali priživovať, alebo si stavať biznis. Pekným príkladom ako “vodu kázať a víno piť” bola nedávna masívna kampaň vstupu eshopu About You na slovenský trh. Veľmi dobré sa vyjadril v tomto rozhovore v súvislosti s aktivitami Influencerov zahrnutých do kampane, Braňo Polák zo Starmedie, citujem: "doobeda postovať o udržateľnosti, obnoviteľnosti zdrojov a recyklácii, potom večer na veľkej párty nabádať k spotrebe"

Lepšie sa to snáď ani vyjadriť nedá.

Článkov na tému udržateľnosti, zero waste a minimalizmu je dnes ako húb po daždi. Osveta sa v dobe digitálnej šíri naozaj rýchlo a dostáva sa pod kožu aj nám, ktorí príkladom úplne nejdeme. Ako to však už často býva, aj v prípade módy, muselo dôjsť k obrovskej tragédii – zrúteniu továrne Rana Plaza v Bangladéši v roku 2013 – ktorá pohla svetom a pod tlakom verejnosti prinútila konať aj svetovo známe značky. Hnutie Fashion Revolution vám snáď nemusím predstavovať.

My ako spotrebitelia sme dnes v akejkoľvek oblasti oveľa uvedomelejší než kedykoľvek predtým, s výnimkou dôveryhodnosti voči Influencerom, ktorých niektorí slepo nasledujú. Pre väčšinu je to veľmi pohodlné a jednoduché, pretože pritom netreba rozmýšlať, hľadať informácie o produkte, jeho zložení, porovnávať ho s inými a urobiť si vlastný prieskum a názor a v konečnom dôsledku naozaj poznať hodnotu veci, za ktorú platíme.

Najväčším príkladom a vzorom udržateľnosti mi je moja mama, povolaním zdravotná sestra, ktorá chodí 30 rokov do práce pešo a v otázke oblečenia má tiež jasno, pretože ako hovorí, chodí pomaly len do práce a domov. V prípade nákupu oblečenia však navštívi second hand.

Vôbec nemusíme mať tisícky followerov, šíriť prostredníctvom feedov múdrosti a zapájať sa do niekedy úplne zbytočných projektov. Stačí iba používať zdravý rozum, cit a lásku k zemi na ktorej žijeme. To však neznamená, že máme prestať nakupovať v Zare, alebo H&M, len jednoducho máme kupovať menej a dbať na to, akým spôsobom bol tovar vyrobený.

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na blogy@refresher.sk.

Ohodnoť blog
1
Poslať správu

Chceš vedieť, keď Michaela Bičkošová pridá nový blog?

Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.