10 spôsobov, ako prekonať zlý deň

Všetci ich mávame. Pokazí sa nám auto, šéf vás zavalí prácou, ktorú by ste vôbec nemuseli robiť, pohádate sa s vašou polovičkou alebo stroskotá váš projekt.

Aké by to bolo krásne, keby sa všetko zlé odohralo v priebehu jedného týždňa a na 5 rokov by ste mali zase pokoj. To by bolo však? Samozrejme, takto to nefunguje a každý z nás máva aj zlé dni.

Tu je niekoľko tipov, ako prežiť jeden z tých dní, v ktorom sa nám všetko "rúca".

Je to iba zlá nálada? Alebo je to niečo horšie?

Pokiaľ máme iba zlú náladu, negatívne emócie netrvajú dlho. Možno sa na chvíľu prestaneme ovládať, ale po 15 minútach sa opäť viete plne sústrediť na prácu a ste pokojní.

Avšak v prípade, že negatívne myšlienky, pochybnosti o zmysle života, pocit unikania pred všetkým a snaha odlákať svoju pozornosť (alkohol, prejedanie sa...) vás dlho neopúšťajú, možno sa jedná o väčší problém, než je pochmúrna nálada.

Ak sa jedná o niečo väčšie, zistite, čo to je

Existuje veľa dôvodov, prečo sa môžeme cítiť doslova "na dne". Môže to byť strata cieľov a motivácie, strata vnímania progresu, obmedzenie nových výziev alebo dlhodobé preťaženie v práci.

Zistite príčinu a následne začnite riešiť problém. Doprajte si na istý čas viac voľného času a robte to, čo vás úprimne baví.

Zistite prečo máte problém dostať sa späť na správnu cestu

Je dôvodom neschopnosť sústrediť sa na jednu úlohu (krátkodobý problém)?

Alebo už dlhší čas nedokážete nájsť zmysle svojej práce a nemáte ciele, do ktorých by sa oplatilo vkladať snahu (dlhodobý problém)?

Len ak správne pomenujete, čo vám bráni v rozvoji, budete môcť hľadať riešenie.

Nedovoľte, aby vás mozog zlákal na nesprávnu cestu.

Keď sa stretnete s nepríjemnosťami, váš mozog sa vás bude snažiť chrániť a automaticky vašu pozornosť odláka od negativity. Musíte sa naučiť, ako tieto podvedomé myšlienkové pochody rozpoznať a nepodľahnúť im.

Áno, chvíľa strávená na sociálnych sieťach, jedna krátka hra na počítači, pár pohárikov alkoholu alebo kúsok čokolády nemusia byť zlé, ale všetko treba robiť s mierou.

Uistite sa, že tieto veci slúžia len ako chvíľkové rozptýlenie a nie ako možnosť úniku pred životom a povinnosťami.

Pripravte si zoznam prvej pomoci na zlý deň

Len vy viete, čo vám dokáže spraviť radosť a akými užitočnými aktivitami viete zlepšiť svoju náladu. Práve preto, že počas zlého dňa vás bude mozog podvedome ťahať k neproduktívnym činnostiam, preto by ste si mali nachystať zoznam prospešných aktivít.

Môže zahŕňať cvičenie, meditáciu, stretnutie s dobrým kamarátom/kamarátkou, prechádzku v lese, čítanie knihy alebo počúvanie podcastu. Pod tieto aktivity si napíšte zoznam dôvodov, prečo ste šťastní- či už sa jedná o krátkodobé alebo dlhodobé šťastie. Keď príde zlý deň, vytiahnete zoznam, vyberiete si jednu aktivitu, prečítate si dôvody na radosť a hneď bude svet krajší.

Pripomeňte si, kam smerujete

Existuje viacero možností, ako si ujasniť, kam sa uberá váš život. Môžete si spísať plán s konkrétnymi krokmi, ktoré sú potrebné na dosiahnutie cieľa, alebo si vytlačte obrázok vášho sna (luxusný dom, auto, šťastná rodina...) na ktorom dennodenne pracujete. V každom prípade, už len krátky pohľad na dlhodobý cieľ vám dokáže dodať motiváciu potrebnú na prekonanie zlého dňa.

Jedná snehová vločka nemusí spôsobiť lavínu

Sneh sa v tomto prípade výborne hodí na prirovnanie k zlému dňu. Aj váš zlý deň sa pravdepodobne začal nejakou maličkosťou: zabudli ste si doma kľúče, alebo vám kolega obsadil miesto na parkovisku.

So snehovou vločkou máte dve možnosti- buď ju necháte padnúť a roztopiť sa, alebo jej dovolíte nabaliť na seba ďalšie vločky a tým spustíte lavínu . Ak vás jedna maličkosť rozhodí natoľko, že celý deň sa budete nad ňou zamýšľať, oveľa jednoduchšie sa dostanete do väčších problémov. Ak ale nad malým problémom iba mávnete rukou a budete v dobrej nálade pokračovať ďalej, celý deň sa bude vyvíjať v pozitívnej atmosfére.

Vytvorte si reštartovací rituál

Podobne ako strečing po cvičení, ktorý dá svalom signál, že skončila námaha a začala regenerácia, aj niektoré aktivity môžu mať rovnaký efekt na psychiku.

Vytvorte si po práci rituál, ktorý síce nepotrvá dlho, no pre mozog bude znamenať jasný signál na "prepnutie" do voľnočasového režimu.

Začnite deň úspechom

Vyberte si jeden malý, ale pozitívny návyk, ktorý by ste si radi osvojili. Každé ráno hneď po zobudení danú vec urobte.

Chcete čítať viac kníh? Každé ráno prečítajte aspoň 5 strán.

Chcete viac cvičiť? Urobte 20 drepov a 20 klikov

Alebo si len upracte periny.

Nezáleží na tom, čo to bude, mozog vás odmení dobrým pocitom aj za úplnú maličkosť, ktorú sa vám podarí splniť.

Nevynechávajte cvičenie

Nech už máte akokoľvek zlý deň, donúťte sa k cvičeniu, prípadne si choďte zabehať.

Športová aktivita vyplavuje endorfíny, hormóny šťastia, a práve to počas zlého dňa potrebujete.

Opadne z vás frustrácia, ktorá sa na vás celý deň lepila a po skončení sa budete cítiť ako úplne iný človek.

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na blogy@refresher.sk.

Ohodnoť blog
3
Poslať správu

Chceš vedieť, keď dalibor.polomsky pridá nový blog?

Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.