Na tohtoročný (2023) letný expedičný výlet do Albánska – Macedónska som mal od importéra na Slovensku (od 2022 je to spoločnosť skupiny Emil Frey, F Automobil Import s.r.o.) zapožičaný úplne nový model Jeep Wrangler Unlimited Rubicon 4xe - teda plug-in hybrid. No ponuka, ktorá sa neodmieta :). Papierovo má tento model po plnom nabití dojazd na čisto elektrický pohon cca 50km. V praxi som sa dostal ledva na 40km, ale o tomto to teraz nie je. Teda bolo by, keby som sa vozil iba po meste a mal možnosť auto neustále dobíjať. Toto však nebol ten prípad a tak som bol silno zvedavý, ako sériový a zo všetkých v skupine asi najťažší Wrangler obstojí v reálnej prevádzke expedičného výletu. Podobných výletov na Balkán som absolvoval už niekoľko, vlastne posledných 6 rokov pravidelne každý rok, na mojom Wrangleri JKU 2.8 CRD (2009).
Takže, na výlet do Macedónska sme sa koncom augusta vybrali 5 Wranglerov Unlimited (všetko 4-dverové) – každý v inom prevedení a s inou motorizáciou: JK 2.8 CRD, JK 3.8V6, JK 3.6V6, JL 2.0 a moje JL 2.0 PHEV. Len pre vysvetlenie tých skratiek - JK je označenie modelov Wrangleru od 2007 do 2017, JL je nová generácia od roku 2018. Ten môj bol dosť „surový“, najazdené mal len cca 400km, takže ho čakala skúška ohňom. Žiadne krátke jazdy v meste či v teréne s umelými prekážkami, ale tam, kam patrí :) Jedinou úpravou/zmenou na aute bolo použitie AT pneumatík (BF Goodrich KO2), ktoré nahradili pôvodné MT tej istej značky. Rozmer však ostal štandardný (255/75/R17), nezmenený.
A ako hodnotím nový model a ako obstál? Jedným slovom – skvele! Predsudky typu – je príliš ťažký, musíš to dobíjať, spotreba bez dobíjania bude cez 15 litrov, v teréne je po vybití bateriek nepoužiteľný atď... nič z toho sa nepotvrdilo. Celkovo som na novom JL-ku absolvoval cca 3600km (vrátane ťažších off-roadových prejazdov a diaľnic), s výslednou priemernou spotrebou 9,54 l/100km, minul som 352 litrov paliva a necelých 600€, čo je pri súčasných cenách naozaj skvelá hodnota. Pre porovnanie, minulý rok som na Balkáne minul skoro rovnakú sumu za pohonné hmoty, a to sme spravili „len“ okolo 2800km a jazdil som na vlastnom dieselovom Wrangleri.
Počas celého 12-dňového výletu som JL 4xe nabíjal z elektrickej siete iba 2x! Jednoducho nebolo kde, respektíve nebolo času. Prechádzali sme postupne cez Maďarsko, Srbsko, Macedónsko, Albánsko, Čiernu Horu a späť cez Srbsko a Maďarsko domov. Keď sa dalo, auto som dobíjal z bežnej domácej siete 220V, na plné nabitie to trvalo nejakých 6 hodín. Ak by som mal možnosť dobíjať častejšie, prípadne každý deň, výsledné náklady na spotrebované pohonné hmoty by boli ešte prijateľnejšie. Kto ste však boli posledné obdobie na Balkáne, budete súhlasiť, že doba elektrická sa týmto krajinám ešte zďaleka vyhla. Albánsko a Macedónsko o dobíjacích staniciach ani „nepočuli“ a to majú Albánci čerpacie stanice doslova každých 200m od seba. V čase, keď sme tam boli my, bola cena za liter 95N okolo 1.9€, takže žiadna sláva. Napriek tomu tam všetko jazdí na fosílne palivá a nemali sme pocit, že by na cestách bolo menej vozidiel ako inokedy. V Macedónsku boli ceny paliva podstatne prijateľnejšie, na úrovni okolo 1.4€ za liter, avšak po elektrickom rýchlo-dobíjaní ani chýru. Jedinú dobíjaciu stanicu, čo som našiel v hlavnom meste Skopje v jednom podzemnou parkovisku, som použiť nevedel, nakoľko bola pokazená.
Keďže sme skoro každý druhý deň kempovali = spali vo vlastných stanoch a prechádzali často terénom, dobíjať vozidlo jednoducho nebolo kde. Zodpovedne môžem povedať, že táto expedícia dala autu poriadne zabrať z pohľadu počtu off-roadových km a úsekoch, ktoré sme zdolávali. Nádejal som sa, že 50km denné túry v teréne na redukcii boli už minulosťou, Roman (náš tím líder) však opäť nesklamal a dali sme to aj na 60km+ :) :) Milujem jeho apku mapy.cz - keď to už nechcelo navigovať pre autá, jednoducho to prepol na horské bicykle a zrazu sa „cesta“ objavila. A keby aj nie, určite by sme našli nejakú tú off-roadovú „skratku“ :). Ale stálo to určite za to, tie odľahlé horské prejazdy, kľud a výhľady sú neskutočné! Ďakujem :)
Ale späť k autu. Uvedené off-road úseky som na JL zvládal prevažne v režime 4H Auto – čo je bezpochyby najväčšia pridaná hodnota oproti predošlej generácii modelov JK, teda režim pohonu 4x4 použiteľný za každých podmienok, aj na suchom asfalte. Oceníte to hlavne pri kľukatých hrbolatých šotolinách s ostrými zákrutami, ktoré môžete prejsť svižnejším tempom bez „šklbania“ na volante a lepším polomerom zatáčania. Pre zlepšenie trakcie a pri pomalšom tempe sa hodí režim 4H Part Time, s rozdelením krútiaceho momentu v pomere 50:50 na obe nápravy. No a pri dlhých a strmých výjazdoch/zjazdoch s množstvom nespevnených kameňov sa k slovu dostala aj prídavná redukovaná prevodovka. Pri nej však treba využívať manuálne radenie 8st. prevodovky (ktorá inak radí famózne) a meniť stupne pomerne často, keďže prvé tri sú ozaj pomalé. Apropo, preradením do manuálneho režimu sa automaticky zapne spaľovací motor, aj v redukcii.
Spolupráca pohonu 4x4 s hybridným pohonom fungovala výborne, avšak sa s tým treba trochu pohrať a naučiť sa využívať elektrický pohon v správny moment. Wrangler 4xe ponúka totiž tri režimy hybridného pohonu:
E-SAVE – režim, ktorý primárne používa spaľovací motor a nadbytočnú energiu, ktorá vzniká počas jazdy ukladá do akumulátorov na neskoršie použitie. Pri prudšom zošliapnutí akcelerátora sa k spaľovaciemu motoru pridá automaticky aj elektromotor pre krátkodobé zvýšenie výkonu, resp. využite jeho plného potenciálu 380 konských síl. Citeľné to je hlavne pri predbiehaní a jazde do kopcov, jednoducho radosť predbiehať :) Alternatívnou voľbou v tomto režime je E-CHARGE, ktorého úlohou je prednostne dobíjať akumulátor zo spaľovacieho motora, čo sa však odzrkadľuje na zvýšenej spotrebe paliva.
Electric – režim, v ktorom auto jazdí výlučne na elektrický pohon až do vybitia, následne prepne na spaľovací motor. Super v meste a na krátke vzdialenosti.
Hybrid – režim, ktorý v závislosti od jazdných podmienok prepína medzi elektromotorom a spaľovacím motorom, primárne však využíva elektrický pohon a k nemu pripája spaľovací motor.
Ja osobne som po vyskúšaní všetkých módov a kombinácií najčastejšie využíval režim E-SAVE, jednoducho preto, lebo som nevedel kedy a či budem vedieť auto na konci svojej dennej etapy dobíjať. Takže som si „elektrinu“ šetril na prejazdy v meste (zápchy), hraničné prechody alebo terénne výjazdy či asfaltové serpentíny horských prejazdov. Teda úseky, ktoré majú najväčší vplyv na spotrebu paliva. Geniálna a asi najviac TOP vec vo Wrangleri 4xe je REKUPERÁCIA energie a fakt, že sa všetka nadbytočná energia počas jazdy a brzdení nestráca, ale ukladá do bateriek. Toto je najväčší prínos z pohľadu efektivity jazdy – skoro na všetky zjazdy pri asfaltových cestách a väčšine štrkových ciest som totiž nepoužíval brzdy auta, ale funkciu extra rekuperácie, ktorá sa aktivuje stlačením tlačidla na stredovom paneli (pod ovládaním klimatizácie). Chce to trochu cviku, sledovať cestu a zároveň včas stláčať toto tlačidlo, ale vo výsledku som vedel pri niektorých zjazdoch dobiť batériu aj o 30% a následne ju použiť pri ďalšom výjazde. Energia sa rekuperuje a ukladá do bateriek dokonca aj pri zaradenej redukcii v teréne a to nie len pri zjazde dole, ale aj pri výjazdoch. Redukovaný pomer 4:1 pri Rubicone je totiž taký silný, že nadbytočná sila a energia dobíja aj akumulátor hybridného pohonu. Fakt dobré.
V teréne som, až na uzávierky diferenciálov, využíval skoro všetky prednosti modelu RUBICON. Asi najviac elektricky odpojiteľný predný stabilizátor, ktorý cestu v hrboľatom teréne podstatne zjemňoval a šetril môj chrbát. Jeho odpájanie funguje pri zaradenej 4x4 do rýchlosti 30km/h, potom ho pri prekročení automaticky zopne a pri spomalení opäť odpojí. Ochranné kryty podvozku sa zišli tiež. Môj sériový Wrangler bol totiž najnižší zo všetkých prítomných a miestami sa ostré štrkové previsy alebo hlboké koľaje postarali o ľahký kontakt s podvozkom. „Elektrický“ Wrangler zvládol aj ľahké brodenie vody, my to voláme umývanie podvozku. A nie, neskratoval :)
O komforte v interiéri asi netreba veľa hovoriť. Toto sa posunulo na úplne nový level. Aspoň pre mňa. Automatická a výkonná klimatizácia, perfektné hudobné ozvučenie Alpine, infotainment Uconnect s mobilným prepojením cez Apple Car a Android Auto (cez kábel zatiaľ), ale aj samotná zabudovaná navigácia (palec hore), predná a zadná kamera, dištančný radar/tempomat (a stále funguje aj ako normálny tempomat), väčšie okná a lepší výhľad na okolie...to všetko je len plus oproti minulosti a ja som si to naozaj užíval. Jedinou nevýhodou je, že zadné sedačky v druhom rade už nejdú kvôli batériám zložiť do roviny, takže sa v sériovom prevedení vnútri nevyspíte. Keďže to je ale Wrangler, tak aj na toto už určite existuje riešenie z aftermarketu. Stále je to totiž auto-lego, ktoré si postupne vyskladáte na vlastný obraz s miliónom doplnkov!
A ešte jedna vec. Motor. Veľa ľudí spochybňuje 2.0 liter, ktorý sa sem aktuálne montuje, pozerajú sa na neho s pohŕdaním, že je slabý, nič nevydrží atď. Neviem, koľko km vydrží a vlastne - čo to znamená, že „vydrží“, ale môžem s kľudom potvrdiť, že je dostatočne silný a dynamický, aby aj po vybití bateriek bez problémov zvládol skoro 2,5t Wrangler, či už v teréne alebo na cestách. Už len na porovnanie- druhý Wrangler v skupine bol tiež s motorom 2.0, zvládol všetko absolútne bez problémov a celkovú spotrebu mal len o 2,6 litra/100km vyššiu ako mal môj hybrid! A to mal trojčlennú posádku (ja som bol sám), strešný box a širšie pneumatiky BF Goodrich AT (285/70/R17).
Čo dodať na záver? Auto šlapalo bez jediného zádrhelu. Iste, bolo to nové auto. Ale aj nové vie niekedy nemilo prekvapiť. Nový Wrangler je ideálna voľba na dlhé expedície, v teréne neporaziteľný a na ceste veľmi príjemný. Až čas ukáže, do akej miery aj spoľahlivý :) Nebyť tej galaktickej obstarávacej ceny (83tis €), je to perfektná voľba, aj ako auta do mesta :) Inak, silno odporúčam a bral by som ho osobne okamžite.
Poďakovanie - patrí slovenskému importu a hlavne Robovi Ševčíkovi, za podporu a odvahu zapožičať nový model na skutočný test :)
Rovnako vďaka patrí Romanovi a Janke Hromníkovým, ktorí nás sprevádzali a celý výlet organizovali. Perfektné ako vždy :)
Autor: Peter Pecze
Značka Jeep ma sprevádza od roku 2005, keď som sa k nej dostal ako nový zamestnanec autorizovaného importéra na Slovensku. V danom čase to bola spoločnosť Daimler Chrysler Automotive Slovakia s.r.o., neskôr známa ako Mercedes-Benz Slovakia s.r.o. Ako člen marketingového a produktového tímu pre značky Chrysler, Jeep a Dodge som mal možnosť byť priamo pri zdroji a spoznať Jeep tak, ako asi málokto :) V roku 2009 sme z pozície importu založili jeho oficiálny klub, v ktorom som aktívny doteraz a aktuálne v ňom figurujem ako predseda. Vo voľnom čase tak organizujeme pre členov stretnutia, jazdy, školenia a aj expedície tak, aby členovia naplno využili potenciál svojho 4x4 miláčika :) Viac aj na www.jeepclub.sk
Jeep. Go Anywhere Do Anything.
A krátke videjko z výletu :)
Zábery: Janka Hromníková, Peter Švrček, Michal Mazák, Peter Pecze
Strih a produkcia: Radovan Antol
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď Peter Pecze pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.