Jánošík na úteku: 17. Zamilovaný do zadanej

29. 3. - 2. 4. 2018 Kathmandu - hranica Indie - Kathmandu

O 18:00 sme vyrazili busom z Kathmandu. Na posledný deň ma chytila sračka. Taká polovičná - chcelo sa mi len keď som sedel v buse. Stáli sme viac krát, ale bez autobusu sa črievku nechcelo. Tak mi celú noc hučalo v bruchu, skoro ako v prvej rade SND keď som bol na Pauhofovej.

O 06:00 som sa zobudil dolámaný na hranici s Indiou. Všetci sme si dali zombie walk do hraničnej búdky a zbierali pečiatky. Mne pán nezaujato povedal, že eVisa dostanem len na letisku a že mám ísť teraz do Kathmandu. 12-hodín nazad. Práve dnes mi exspirovali nepálske víza. Vyšiel som von a konečne sa mi dalo srať!

Vodič mi vyhodil ruksak z autobusu a pokračoval ďalej. 06:46 ráno a ja som na hranici dvoch krajín bez víz do oboch.

Pobehal som pár busov a jeepov, v jednom plnom Indov mali pri vodičovi v trojke flek presne pre mňa bez batožiny. Nasardinkoval som sa s batožinou pod nohami a nad nohami, trošku aj za chrbtom a hlavou. Celú cestu ma niečo omínalo, po 12 hodinách v buse samé starosti, hlavne s Indom, ktorý smrdel a furt sa na mňa tlačil. Vrchol bol, keď si na mňa vyložil bosé nohy. Na moje lono. Vtedy to prasklo... začal som sa smiať a vybavené. Budhizmus v praxi. No stress, no regrets, slniečkár pjbn.

Kvôli ranným zápcham sme nestihli ani nepálsku imigrantskú kanceláriu, ani indickú ambasádu. Dokrčený s kilami na chrbte a v rukách som na prechode narazil na motorkára. Spýtal som sa ho na ubytko a on že prevádzkuje guest house 5 minút odtiaľ. Dal mi inštrukcie a som na mieste. Lacný, pekný, čistý, z osadenstva vraj nikto nechrápe a na balkóne sa už roluje.

Na izbe som mal šťastie na Angličana Gokua. Vybavil som cez deň predĺženie nepálskych víz, indické víza, letenky, lístky na vlaky a 3 dni sa vyblbol s ním a s Francúzom Flaviom. Naše baby by z neho šťali.

Urob si predstavu: Goku je Ind vyrastený v Londýne, spravil si bakalára z marketingu a z ekonómie, 3 týždne bol v base za napadnutie policajta lakťom, pomáhal mesiac nepálskym sirotám a učil ich, že si nikdy nemajú požičiavať peniaze, že oblečenie majú vždy vynosiť, alebo darovať, a všetko čo si kúpia majú využiť čo najviac. Oni ho naučili, že sa nechcú hrať na jeho tablete lebo sa tak hrá iba jeden a to nie je dobrá hra. A naučili ho rozkrájať Oreo keksíky na tie najmenšie osminky, aby všetci vedeli ako chutí to, čo on hlce po celých kusoch.

Goka sa pred polrokom zamiloval. V partii sa objavilo dievča, s ktorým v ničom nesúhlasil a šialené hodiny spolu viedli argumentačné vojny. Keď sa v bare zomlela bitka, zaujímalo ho len, či je v poriadku ona. Prerástlo to k dobrému sexu a spoločnému cestovaniu. Na motorke a s ňou na chrbte prejazdili 6 mesiacov. Ona ukazovala prstom random po kopcoch a on ju všade vozil. Bývali spolu. Sirotinec bol jej nápad. Predĺžila si víza najviac ako sa dalo a do poslednej hodiny boli spolu. Na letisko ju viezol motorkou, z letiska išiel po 6 mesiacoch na motorke sám. Noc prereval. Teraz si denne volajú o tom, či to má význam na diaľku. Ukáž mi fotku! Zamiloval som sa aj ja.

Otočka: Keď bohatší Nepálci na ultrazvuku zistia, že sa narodí dievčatko, idú na potrat. Feministky rýchlo píšte do Lampárne! Vraj rodina nevesty musí veľa majetku a peňazí odovzdať po svadbe manželovi svojej dcéry, a dcéra ani toľko nezarobí. Interupcia je tu inak nelegálna - takže bežná, ale drahá. Čo ty na to?

Drvivá väčšina tunajších je veriaca, praktizujúca a ich zákon sa výrazne opiera o náboženstvo. Rozmýšľam prečo v Európe necítime kresťanstvo oveľa intenzívnejšie. Asi preto že je zastaralé a aby človek veril, musí prekonať niekoľko podmienok proti elementárnej logike - ako Jonáš a veľryba, či pôrod bez súlože. Keby tieto veci boli vykladané skôr ako podobenstvá s jasným poučením (niečo ako Ezopove bájky), verím žeby sa chytilo viac ľudí. Nepálčania rátajú s následkami ich činov a nenechávajú to len na svedomie lebo vedia, že vlastná hlava je to najslabšie miesto.

Napriek týmto rozdielom však vidím, že sú úplne rovnakí ako my. Mamičky rovnako tíšia svoje malé. Frajerky sa rovnako sťažujú na jedlo a na otrasnú cestu.

Dedinskí dedkovia sa rovnako smejú pri stole. Otcovia rovnako poučujú synov. Decká rovnako utekajú zo školy. Síce potom chytajú ryby na večeru, ale my sme tiež chytali jašterice, motýle, slimáky a potom ich zabíjali. Kôpka slimákov verzus bicykel. A ty si čo urobil pre slovenský hiphop?

Posledný deň pred odchodom som chcel ísť do budhistického chrámu Kopan nad Kathmandu. Úplnou náhodou som si ráno čítal svoju knihu o budhizme a presne o ňom tam písali. Lama Ješe bol v roku 1959 vyhnaný z Tibetu Číňanmi, skromne: “Poprosili nás, že je načase opustiť Tibet a stretnúť sa so zvyškom sveta.” Zdrhol cez Bhután a usadil sa s lamom Zopom na severe Indie. Tam ho začali naháňať európski novinári, aby ich učil. Preto kúpil pozemok na kopci pri Kathmandu a tam v roku 1975 učil aj všetkých hipíkov. Ješemu vraj zlyhalo srdce ako 49 ročnému počas meditácie, ale v rovnakej polohe zostal ešte dva dni. Bola to nádhera, pozri fotky:

Nepálci malujú svojim deťom oči. Behajú tu malí emáčikovia. Milunké slovinko.

Dobrá robota je tu 180 € mesačne a robíš 10 hodín, 6 dní v týždni.

Prisediaci Nepálec v reštike učí na 4 univerzitách a pre nemocnice testuje krv, a semeno. Svoju manželku videl pred svadbou jediný raz 10 minút v prítomnosti rodičov oboch strán. Takéto manželstvo je na začiatku vraj vzrušujúce - nepoznáte sa, ste mimoriadne ohľaduplní a nemusíte sa tváriť ako niekto iný, aby ste sa zbalili. Ste svoji a viete, že naveky. Tak sa musíte rešpektovať. Po 7 rokoch sú vraj zamilovaní, ale kvôli robote sa nestíhajú. Po večeroch a cez víkend sa nehádajú lebo sú konečne spolu. Ja som si myslel, že keď sa nestíhate, máte sa o tom aspoň hádať keď sa konečne dá. Veď spolu nikam nechodíte a Maťo so Zuzou už spolu boli tam a tam! Nič iné, len rozdiel v perspektíve, že?

Nepálcov sa pýtaj na cestu, ale nikdy to neskúšaj s mapou. Toto fakt nemajú. Ani kde je sever, ani logistika, otáčajú (sa) s mapou hocijako a napokon ti nakreslia na papier zjednodušenú verziu. 50 m je potom 300 m a namiesto prvej odbočky je dvanásta. Posledný pokus bol vojak pred základňou, ktorý to tiež statočne plietol. Nechcel by som prísť do bojového konfliktu s nepálskou bombardovacou jednotkou. Nikto nikdy nevie, kde zaútočí.

Gokovu frajerku v každom bare balili turisti ukazujúc na Goku: “This is your trekking guide?”... Týpek nechce mať deti s Indkou. Vraj miešaním rás svoje deti vybaví väčšou imunitou, krásou, dvoma jazykmi, dvoma kultúrami. Indický tmavý gén je zároveň tak silný, že nie je šanca, aby mal biele deti.

Na záver dve múdrosti z debaty:

- "You don’t dissapoint your parents when you have never made them proud of you before."

- "Hapiness is real only when shared."

Zajtra konečne letím do Indie! Stručne: Dilí, Jaipur, Agra (Taj Mahal), Varanasi, Amritsar, McLeod Ganj, trek, pláže Goa.

Má tam byť v apríli rekordne teplo a Nepálci na Indov húfne nadávajú. Ja som zatiaľ počul len, že sú z inej planéty.

Uzatváram teda Nepál, podľa mapy som z neho videl len čerešne, takže sa asi ešte uvidíme. V tomto momente je blog zarovno s mojimi poznámkami. Nemám nič viac, takže teraz cestuješ so mnou!

7. 6. 2018 bude v Klube 77 (Banská Bystrica) premietanie fotiek, dopovedanie príbehov a debata o Nepále! Píš si do diára nech nezabudneš!

Ak chceš dostávať ďalšie správy, napíš mi svoj mail do komentárov alebo na [email protected].

Textár, gitarista, spevák. Napísal knihu "Dávenie, párenie, trápenie a iné fázy rozchodu" (2017) a "Jánošík na úteku" (2019) S kapelou Bezpokory nahral albumy Ceremony (2012) a #BEZPOKORY (2017). Aktuálne vydáva album "Povedz loď" (2021) so svojou druhou kapelou Filip Jánošík & Hotoví Umelci

Chceš vedieť, keď Filip Jánošík Lehotský pridá nový blog?