TOTO? No... skoro:
Gotika nie je emo. Gotika nie je metal. Gotická subkultúra nevychádza z gotickej literatúry, gotickej architektúry a nemá nič spoločné s vizigótmi. Gotika je subkultúra točiaca sa okolo hudby zrodenej z punku v skorých 80. rokoch vo Veľkej Británii.
Meno dostala vlastne náhodou vďaka Stevenovi "Abbo" Abbotovi zo skupiny UK Decay:
Prezerali sme si fotky vecí, ktoré sa rozpadali, a mne napadlo, že presne toto vystihuje našu hudbu. Stále sme boli punk, ale v našom zvuku bolo niečo práchnivejúce a gotické.
Hudba, okolo ktorej vznikla gotická subkultúra, sa volá gothic rock (skrátene goth rock alebo len goth). Tento hudobný žáner začal ako pošmúrnejší post punk a neskôr sa stal samostatným žánrom. Charakterizujú ho skreslené gitary, výrazné basové línie, ktoré dokopy vytvárajú temnú a chmúrnu atmosféru. Veľmi častým prvom je aj bicí automat. Vokály sú zvyčajne ponuré rovnako ako texty, ktoré sa stereotypne sústredia na romantické motívy, náboženskú symboliku, mysticizmus, mierne morbídne námety, občas existencializmus... ale nič z toho ,samozrejme, nie je pravidlom.
Ďalšími príbuznými goth friendly žánrami a podžánrami sú napríklad darkwave, post punk, deathrock, cold wave, ethereal wave.
Koncom sedemdesiatych rokov minulého storočia sa z nahnevanej a agresívnej punkovej scény odštiepila hŕstka kapiel, ktoré si do istej miery zachovali punkový prístup a energiu, no predsa len sa odlišovali. Ich zvuk bol temnejší a umeleckejší, texty intelektuálnejšie. A obliekali sa do čierneho. Zo začiatku vraj preto, že na ňom nebola vidieť špina ( :( ) a vyzeralo dobre na pódiu, no neskôr sa z toho, samozrejme, stala móda a poznávacie znamenie gotikov.
(zľava: Siouxsie and the Banshees, Joy Division, Bauhaus, The Cure)
Medzi najznámejšie kapely, ktoré pomohli zadefinovať zvuk goth rocku patria Siouxsie and the Banshees na čele s ľadovou kráľovnou Siouxsie Sioux, legendárni Joy Division (videli ste už na niekom také čierne tričko s bielymi vlnovkami? To je obal aalbumu JD s názvom Unknown Pleasures), zlovestní Bauhaus, The Cure, Killing Joke,UK Decay, The Birthday Party (s Nickom Cavom)...
Zanedlho tento temný fenomén ďaleko prekročil hranice Spojeného kráľovstva. Najznámejšie európske skupiny z tohto obdobia sú napríklad nemeckí Xmal Deutschland či holandskí Clan of Xymox. V USA vznikla hororovejšie orientovaná časť scény pomenovaná deathrock na čele so zoskúpeniami 45 Grave a Christian Death.
(Christian Death)
V druhej polovici 80. rokov scéne dominovali kapely ako The Sisters of Mercy, Fields of the Nephilim, ktoré ovplyvnili okrem hudobného smerovania scény aj typickú gotickú vizáž (o tom nižšie). Ironicky, takmer žiadna z pôvodných "osemdesiatkových" kapiel sa nechcela spájať s pojmom gotika. Najvytrvalejšie zo všetkých sa bránil práve Andrew Eldritch z milosrdných sestier, a to aj napriek tomu, že jeho hudba je ešte gotickejšia ako jeho pseudonym "eldritch" (ang. podivný, zlovestný alebo strašidelný).
(Výstupenie Sisters v 1985. Masívne klobúky a veľa suchého ľadu)
V 90. rokoch sa gothic rock začal miesiť s elektronikou, industrialom či metalom za vzniku ďalších podžánrov. No skutočný zmätok nastal, keď sa z nejakého dôvodu hudobné vydavateľstvá rozhodli, že začnú za gotické (či industrialové) označovať zväčša metalové kapely, ktoré goth nikdy nehrali, napríklad Marilyn Manson či Evanescence.
Zhrnutie:
(goth rock a podobné podžánre nie až tak vzdialené)
80s: Siouxsie and the Banshees, Bauhaus, The Cure, Specimen, Red Lorry Yellow Lorry, Clan of Xymox, The Sisters of Mercy, Fields of the Nephilim
90s: Vendemmian, Corpus Delicti, Inkubus Sukkubus, Suspiria, Rosetta Stone, Love Like Blood, Lacrimosa
00s: Golden Apes, She Wants, Revenge, Plastique Noir, Cinema Strange,The Faces of Sarah, Dr. Arthur Krause, O. Children (pozn.: v tomto období viac fičal tzv. cyber goth)
10s: Merciful Nuns, She Past Away, Sweet Ermengarde, Drab Majesty , Angels of Liberty, This Cold Night, Lebanon Hanover
Chronologický Spotify playlist
Playlist mojich obľúbených žalospevov
Keďže to, čo robí členov väčšiny subkultúr na verejnosti rozoznateľných, je vzhľad a ku gotikom sa viaže vzhľad výrazný, posvieťme si aj na toto zákutie.
Už ste ich pravdepodobne videli. Čierne háby, čierne vlasy, bakanče, dramatický make-up, sieťované pančuchy, sieťované tričká, kríže na krku... To sú upíri goths. Tí, ktorí majú každý deň smutnú nedeľu.
Kde sa takáto móda vzala a kto ju ovplyvnil?
Ako som už na začiatku spomínala, celá táto sranda začala bežným oblečením v tmavých farbách. Boli to Siouxsie and the Banshees, The Damned a Bauhaus, ktorí začali používať výraznejšie líčenie a nie až taký všedný šatník. Práve Siouxsie a Johnny Slut (zo skupiny Specimen) sa stali gotickými "módnymi ikonami" a inšpirácia ich na tú dobu špecifickými výzormi dodnes je dodnes silne viditeľná aj medzi modernými gruftis.
(Siouxsie, Dave Vanian z The Damned a Johnny Slut)
Ďalšími temnými trendsettermi sa stali The Sisters of Mercy, Fields of the Nephilim, The Cure či The Cult. Sestry išli cestu drsňákov v kožákoch s čiernymi okuliarmi a neskoršie nalodená basgitaristka Patricia Morrison so šatníkom Morticie priniesla ďalšiu porciu čipiek a upírskej elegancie. Nephilim stavili na divoký západ, samozrejme dystopický a pochmúrny. The Cult boli za pirátov a The Cure na čele s Robertom Smithom... veď viete.
(Patricia Morrison, Fields of the Nephilim, Robert Smith)
V 90. rokoch začali fičať všetky tie viktoriánske čipky a korzety, gotická subkultúra zažala vsiakavať to, s čím si ju ľudia mýlili. Čerstvý vietor do gotickej módy priniesli aj hybridné požánre a samozrejme aj mainstreamové trendy, medzi ktorými sa z času na čas objaví akýsi ponurý odtieň gotiky.
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď Lucifer pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.