Vzdávam to so Slovnaft Bajkom. Nejde o bikesharing, ale o ruletu

Veľké nadšenie vystriedala frustrácia.

Keď pred letom Slovnaft spolu s mestom oznámili, že v Bratislave bude spustený bikesharing, tešil som sa a prvé, čo mi napadlo, bolo "konečne".

Po skúsenostiach z iných miest v Západnej Európe viem, že ide o efektívny, lacný a najmä ekologický spôsob prepravy. Moje veľké nadšenie však vystriedala frustrácia. Prečo?

V prvom rade chcem povedať, že nie som človek, ktorý všetko hejtuje a problémy hľadá aj tam, kde nie sú. Snaha priniesť zdieľané bicykle do Bratislavy sa cení, ale pri spustení bikesharingu v hlavnom meste je problémov na môj vkus veľmi veľa.

Odfláknutý web

V deň spustenia služby som sa chcel zaregistrovať. Pri sebe som mal iba telefón, čo by v roku 2018 nemal byť problém. Mýlil som sa. Webstránka www.slovnaftbajk.sk nie je na mobilné zariadenia dobre optimalizovaná a registračný proces mi zlyhal v každom stupni.

Desktop verzia nie je o nič lepšia a grafikou skôr pripomína maturitný projekt. Po viacerých pokusoch sa mi podarilo vytvoriť účet a zaplatiť základný kredit 1 €.

Pripúšťam, že stránka mohla byť prvé dni preťažená, čo mohlo viesť k jej nefunkčnosti. Po mesiacoch testovania služby (spustenie bolo kvôli testovaniu presunuté zo začiatku leta na september) by podľa môjho názoru k takejto situácii prísť nemalo.

(ne)Požičanie bicykla

Nakoľko bývam a pracujem v širšom centre Bratislavy, takmer všade chodím peši. Počas prvých dní spustenia služby som si chcel bicykel z dokovacích staníc v okolí môjho bydliska (Nivy) vyzdvihnúť asi päťkrát, z toho sa mi to podarilo iba raz, a to cez víkend o pol 3 ráno.

Dokovacie stanice sú jednoducho prázdne a bicyklov je uliciach málo. Spoľahnúť sa nedá ani na mapu na webstránke, ktorá ma ukazovať aktuálny počet bicyklov v jednotlivých staniciach. Tieto čísla sú nepresné a neodzrkadľujú počet v reálnom čase.

Streda, 09:33: Dokovacia stanica na Dulovom námestí. Idem ďalej a skúsim šťastie na Miletičovej...

Na oficiálnej facebookovej stránke na všetky tieto problémy upozorňuje veľa ľudí. Podľa vyjadrenia Slovnaft Bajku sme stále v testovacej fáze a zo sľubovaných 550 bicyklov je momentálne v uliciach 200. Počet sa má postupne navyšovať.

Pýtam sa: Načo dlhé mesiace prebiehalo testovanie, keď po veľkolepom spustení služby za účasti všetkých médií prevádzkovateľ do ulíc nasadí malý počet bicyklov, pri ktorom slovo "bikesharing" úplne stráca zmysel?

Nahláste poruchu, zavoláme technika

Ďalším problémom, ktorý sa opakuje v komentároch nahnevaných ľudí, ktorí bikesharing chcú využívať, je nefunkčnosť bicyklov. Systém odomykania a uzamykania bicyklov do dokovacích staníc môže zo začiatku vyzerať komplikovane, no myslím, že ho po chvíli študovania zvládne každý.

Väčším problémom je, že tento systém často zlyhá a hoci si človek myslí, že bicykel do dokovacej stanice úspešne uzamkol, nie je tomu tak.

Bicykel je iba v akomsi "parkovacom móde" a ďalší používateľ ho nedokáže so svojim PIN kódom odomknúť. Slovnaftbajk ľudí vyzýva, aby tieto poruchy nahlasovali cez infolinku. Na miesto majú byť vyslaní technici, ktorí majú bicykle sfunkčniť.

Miletičova ulica. V stanici sú 4 bicykle, ani jeden sa nedá odomknúť. Do práce dnes pokračujem peši

Podľa komentárov ľudí však technici na miesto veľakrát vôbec nedorazia a z tých málo bicyklov, ktoré sú aktuálne v uliciach, stoja niektoré z nich nefunkčne v dokovacích staniciach viac ako 24-hodín.

Chyba je aj v nás, ľuďoch

K menšej kvalite služby prispievame aj my, ľudia. Po pár dňoch sa v médiách objavila správa, že vandali ničia bicykle a kradnú pedále.

Keď som pri prázdnej dokovacej stanici včera čakal na bicykel, viackrát sa mi stalo, že skupinka ľudí so žltými bicyklami prišla zadokovať bicykle. Pri otázke, či ich vracajú, dostávam odpoveď, že iba prišli predĺžiť 30-minútový limit zadarmo a hneď si ich berú naspäť, pretože sa len tak z nudy vyvážajú po Bratislave. Skvelé.

Asi ešte chvíľu potrvá, kým podstatu bikesharingu všetci v Bratislave pochopia. Rovnako rozumiem, že so spustením nových projektov sú spojené problémy. Pri spustení Slovnaft Bajku je ich ale toľko, že nateraz nejde o bikesharing, ale o ruletu.

Uvidíme, ako sa bude táto služba vyvíjať ďalej. Verím, že kompetentní zapracujú nedostatky a Bratislava naozaj dostane svoj bikesharing.

Pár komentárov z facebookvej stránky Slovnaft Bajku.

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].

Ohodnoť blog
22
Poslať správu
Would you like you, if you met you?

Chceš vedieť, keď Samuel Majdek pridá nový blog?

Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.