Blog: Mediálna manipulácia

V posledných mesiacoch sú médiá čoraz viac zaplavované informáciami o koronavíruse (COVID-19). Je to pochopiteľné vzhľadom na vzrastajúci počet nakazených ľudí a vážny stav šírenia tohto vírusu.

Je dobré, že nás informujú o tom, čo to vôbec je, ako sa prejavuje a ako sa mu vyhnúť. Čo však nie je dobré je to, že médiá využívajú náš strach a obavy proti nám a prostredníctvom toho nami manipulujú. My ako diváci, poslucháči alebo čitatelia nemusíme mať ani tušenie, že niektoré informácie môžu byť falzifikované alebo vymyslené a bez váhania im veríme.

U nás na Slovensku bol prvý prípad koronavírusu potvrdený u 52-ročného muža zo Záhoria, ktorý sa naňho s veľkou pravdepodobnosťou preniesol od jeho syna, ktorý bol v Benátkach, avšak u toho sa vtedy vírus nepotvrdil. Jeho syn bol so svojou priateľkou v Taliansku na Valentína, v tom čase sa o početnom rozšírení vírusu v Taliansku ešte nič nespomínalo. Otec syna mal ešte dávno pred koronavírusom zdravotné problémy, čo znamenalo, že je náchylnejší sa nakaziť.

Médiá nás zavádzajú ohľadom dĺžky trvania pobytu syna v Taliansku. Tie tvrdia, že tam bol nedávno a dlho, no pravda je taká, že syn tam bol od 14.februára do 16.februára. Otestovať na vírus sa dala aj synova priateľka a jej matka. Médiá však zamlčali určité fakty a skutočnosti, ktorými je napríklad to, že synova priateľka a matka čakali na špeciálnu sanitku, ktorá ich mala odviezť do nemocnice na testy, od 13:00 až do 8:45 ďalšieho dňa, čo už samo o sebe je od nemocnice nerozumné.

Keď volali na dispečing, operátor im povedal, že majú čakať, pretože nemajú žiadnu voľnú sanitku pre takéto prípady. Po tom, čo sa konečne dočkali príchodu sanitky, im urobili v nemocnici testy a poslali ich domov, aby tam počkali na výsledky. To by sa ešte dalo pochopiť, pretože kapacita lôžok v nemocnici nie je neobmedzená. Zarážajúce je to, že sa nemocnica nezaujímala o to, či si majú ako dostať domov. Resp. či majú vlastné auto, alebo či nemusia ísť verejnou dopravou, keďže mohli byť aj oni potencionálnymi prenášačmi ochorenia.

To bolo krajne nezodpovedné. Lenže toto nám médiá, samozrejme, nepovedia, lebo nás chcú zmanipulovať a vyvolávať v nás paniku. Výsledky priateľky (našťastie negatívne) vedeli najprv médiá a až potom ona. V akom svete to žijeme, keď sa svoje výsledky dozvieme z médií a nie od lekárov? Ako je možné, že médiá to vedia skôr ako my? Že lekári nedbajú na lekárske tajomstvo?

Najbulvárnejší a najzavádzajúcejší denník na Slovensku Nový Čas si dokonca dovolil uverejniť identitu syna, jeho rodiny a priateľky a použiť fotky z ich Instagramových účtov bez ich súhlasu. Vďaka tomu, ako tento prípad médiá vykreslili, je postoj niektorých ľudí voči tejto rodine nenávistný, obviňujú ich z toho, že oni môžu za to, že sa vírus dostal k nám na Slovensko.

Za mediálnu manipuláciu sa považuje aj prípad, kedy Ľuboš Fellner ako riaditeľ slovenskej cestovnej kancelárie BUBO a bývalý expert KDH šíril prostredníctvom videa nepravdivé informácie. V tomto videu znehodnocuje opatrenia, ktoré zaviedla vláda Slovenskej republiky a sám seba považuje za experta na bezpečnosť a hygienu. Jeho cieľom bolo vyvolať strach z koronavírusu u ľudí, čím by sa zvýšila predajnosť leteniek v jeho spoločnosti.

Vírus nemá rád teplo, čo by znamenalo, že prostredníctvom jeho cestovnej kancelárie by ľudia leteli do teplých krajín, aby utiekli pred vírusom. Tieto tvrdenia spôsobili to, že ľudia nemyslia na opatrnosť, nerušia svoje dovolenky a aj napriek upozorneniam vlády cestujú do zahraničia aj s deťmi a prenášajú vírus aj tam, kde nebol. Tak isto pán Fellner tvrdí, že počet nakazených bude i napriek opatreniam stúpať, keďže u nás nie je také teplo ako v exotických krajinách alebo na juhu.

Týmto nás prostredníctvom médií zavádza, pretože na letiskách je práve väčšia šanca, že sa nakazíme, pretože je tam väčší pohyb ľudí z rôznych krajín. Ako ďalšia hlúposť, ktorú si dovolil tento pán tvrdiť je, že keď je človek silný, vyspatý a najedený, tak sa mu koronavírus vyhne. Ďalšou absurditou je, že raz tvrdí, že koronavírus je veľmi nebezpečný a neskôr zase presný opak a to taký, že je tento vírus len vymyslený a na prevenciu teda stačí, keď budeme piť lipový čaj smedom.

Samozrejme, všetko čo tvrdí sú klamstvá. Bohužiaľ, je dosť ľudí, ktorí dôverujú médiám, takže je väčšia šanca, že tomu uveria. Médiami sa dajú šíriť klamstvá a vyvolávať strach zo smrti, len aby iní ľudia na tom zarobili a zmanipulovali ľudí presne tak, ako oni chcú a potrebujú.

Všetky médiá upozorňujú na to, že nemáme podliehať panike, že sa nič tragické nedeje a hlavné je, aby sme dbali na zvýšenú hygienu a zdržovali sa doma. Čo však týmto spôsobili je akurát to, že ľudia to zobrali až príliš vážne a začali nakupovať hygienické prostriedky, respirátory, rúška, toaletné potreby a potraviny vo veľkom, aby si spravili zásoby keby prišlo k najhoršiemu.

Vďaka tomuto hromadnému „skupovaniu“ je už ťažké niekde zohnať antibakteriálne prostriedky a rúška, ktoré by potrebovali najmä onkologickí pacienti a starší ľudia, u ktorých by toto ochorenie malo katastrofický priebeh. Vo veľa obchodoch zostali len prázdne regále. Lenže práve tí ľudia, ktorí to vykupujú zabudli, že ak chceme vírus poraziť, mali by sme si ruky umývať všetci a nielen tí, ktorí tieto produkty vykúpia. Toto je neúmyselná manipulácia zo strany médií, pretože ľudia začnú z toľkého množstva podaných informácií panikáriť a nakupovať ako pomätení.

Tým, že máme možnosť prezentovať v rôznych médiách svoje názory a poznatky, či už sme obyčajní ľudia, podnikatelia alebo odborníci, stane sa, že informácie, ktoré takto získame sú často protichodné. To spôsobuje chaos a paniku, pretože v dnešnej mediálnej dobe sa informácie šíria rýchlosťou blesku. Médiá tak ovplyvňujú naše konanie, či už vedome alebo nevedome.

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].

Ohodnoť blog
2
Poslať správu

Chceš vedieť, keď zhamarova pridá nový blog?

Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.