Sú to rozpory medzi jednotlivými krajinami ktoré nevnímame, alebo vojna, ktorú sa snažia rozpútať médiá z pohľadu manipulácie ľudu. „Vojna“ ktorá k nám prichádza cez televízne obrazovky. Myslím, že médiá robia rozpory medzi ľuďmi vo veľkej miere a je dôležité sa nad tým zamyslieť. Nasledujúce riadky som sa rozhodla preto venovať práve tejto téme. Vojna ktorú sledujeme ale aj tak nič nevidíme.
Prostriedky masovej komunikácie zbližujú a informujú ľudí z celého sveta. Vďaka médiám sa najrôznejšie informácie z celého sveta dostávajú v rekordnom čase aj k nám. Média v dnešnom novodobom svete tvoria neoddeliteľnú súčasť každodenného života. Akú majú moc nad nami?
Dobrý príklad manipulácie ľudu je aj film „Wag the dog“, kde sa tvorcovia nepriamo vysmievajú ľudu, že sú naivní a uveria všetkému čo sa dozvedia v médiách. Hlavnou pointou filmu je odpútanie pozornosti od škandálu prezidenta, ktorý narúša plynulý chod jeho predvolebnej kampane. Mladé dievča udalo prezidenta za sexuálne zneužitie. Je potrebné, aby ľudia začal venovať pozornosť inej správe a zabudli na prezidentov škandál. Čo by ich mohlo zaujať viac ako sexuálny škandál? No predsa fiktívna vojna v Albánsku. Režisér, ktorého si prenajali sa ihneď chytil príležitosti a s kameramanmi pomocou filmárskych trikov natočili krátky šot, ktorý bol odvysielaný do sveta v nasledujúci deň. Prezidentov škandál akoby sa prepadol pod zem. Všetkých zaujímal už len vojna v Albánsku. Nie všetko je ale hneď vyhraté. Prezidentov protikandidát oznámil do médií, že žiadna vojna nie je. Od súčasného prezidenta ale chceli aby sa k aktuálnemu problému vyjadril. Stanleymu nezostávalo nič iné len vymyslieť nový plán. Dohoda bola, že budú robiť všetko preto aby sa vojna v ich očiach neskončila. Chceli si nájsť vojaka ktorého by predstavili pred celou Amerikou. Ale všetko sa znovu skomplikovalo keď zistili, že je to psychicky narušený armádny väzeň, ktorý je trestaný za znásilnenie mníšky. Pri lete do Washingtonu mali leteckú nehodu. Všetci prežili. Pomáhal im miestny farmár. Trestanec Schumman sa pokúsi znásilniť farmárovu ženu, ale ten ho zastrelí keď sa o tom dozvie. Ľudu teda predstavia padlého hrdinu ktorý zomrel pri nehode a je s úctou pochovaný. Manipulácia verejnou mienkou je veľmi úspešná, keďže o pár dní režisér umiera na infarkt, ale stále nie je jasné, či ide o skutočnosť, alebo pokračovanie mediálnej hry.
Je pravda, že film bol trochu zveličený. Autor nám chcel ukázať ako môžu médiá manipulovať s verejnou mienkou a aby sme si uvedomili, že nie všetko, čo sa dostane do spoločnosti je skutočné. Médiá sú silnejšie, preto s nami manipulujú. Všetko spočíva najmä v odvádzaní pozornosti od hlavnej témy.
Nedá mi nepodotknúť na nedávnu veľkú kauzu ktorá sa stala na Slovensku, prebehla celým svetom a rieši sa vo viacerých štátoch. Zavraždený mladý investigatívny novinár so svojou priateľkou. Ján Kuciak novinár zaoberajúci sa politickými implikáciami, ktoré boli spojené s vládnou politickou stranou SMER. Pravdu povediac je to rozpútaná vojna médiami. Novinár chcel vyjadriť svoj názor, napísať článok k súčasnému stavu v politike, daňovým podvodom a doplatil na to svojím životom. Táto „vojna“, už síce nie je skrytá ale súvisí s témou eseje.
Mnoho z nás si myslí, že všetko, čo vidíme dennodenne v médiách je pravda. Nie vždy to tak ale naozaj aj je. Uvedomujeme si, že veľa z našich názorov a presvedčení je inšpirovaných z médií, od našich známych a z kruhu ľudí v ktorom sa pohybujeme? Myslím, že dobrý príklad na porovnanie boli nedávne voľby. V mojom okolí sa pohybovalo množstvo ľudí, ktorý boli proti znovuzvoleniu nemenovaného kandidáta na župana. Takisto sa na sociálnych sieťach tvorili skupiny, kde boli uverejnené tvrdenia čo všetko spravil a neprospelo to nášmu kraju. Zo strany mojich blízkych som počúvala samé negatíva, ktoré som ale nemala ničím podložené. Veľmi malá skupina ľudí vedeli o tom, čo naozaj prospelo že na určité volebné obdobie tam bol práve „on“. Dovolím si tvrdiť, že aj médiá sa stavali proti županovi. No a aký bol môj výber pri voľbách? Samozrejme že jeho najväčšia konkurencia. A takto to na svete všetko funguje. Médiá majú na nás naozaj veľký vplyv. Tvrdím z vlastnej skúsenosti, že starší ľudia, ktorý sa nepohybujú v tejto oblasti sú na klamstvá od televízie náchylnejší. V televízií počujeme, že sa blíži koniec sveta, ktorý predpovedali bohovia pred tisíckami rokov. A čo spraví náš ľud? Áno uverí tomu lebo to povedali médiá. Alebo to bolo len zamaskovanie väčšieho škandálu ako v spomínanom filme? Myslím si, že v budúcnosti nás nič lepšie nečaká. Médiá majú moc ktorú využívanú a niekedy bohužiaľ zneužívajú. Nedovoľme aby s nami takto manipulovali!
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď lucia_2206 pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.