Mediálna manipulácia

Manipulácia médiami je v dnešnej dobe dosť výrazná. Väčšina z nás o tom nemá ani potuchy do doby, kedy sa neprevalí škandál kde je zreteľné, že médiá nás klamú.

Samozrejme že ľud, ktorých média živia, o tom veľmi dobre vedia a myslím, že im to je ukradnuté. K tejto téme vedie dobrý príklad, dosť známy vtip o Newyorskom novinárovi.

V Newyorskom Central parku trhá malé dievčatko Pitbull. Vidí to chlap, tak sa rozbehne, holými rukami psa zabije a dievčatku zachráni život. Svedkom toho je novinár New York Postu. Príde k tomu mužovi a hovorí:

"Pane, vy ste teraz hrdina. Napíšem o vás článok do New York Postu! Bude mať titulok: Newyorský hrdina zachránil dievčatko!"

"Ale ja nie som z New Yorku!"

"Aha, to nevadí, tak tam bude: Americký hrdina zachránil dievčatko!"

"Ale ja nie som ani Američan!"

"No, a odkiaľ teda ste ?!"

"Ja som Pakistanec"

Na druhý deň vyjde článok s titulkom: Islamský extrémista zabil amerického psa!

Ako sa hovorí: ,,Nezáleží na tom, ktorá strana vlastní zbrane, médiá rozhodnú, na koho budú namierené."

V tejto oblasti pôsobí aj zopár teoretikov napríklad Ivan Vágner, ktorý dostal do povedomia ľudí zaujímavý výrok. "Akákoľvek informácia v správach je v prvom rade zaujímavosť, v druhom potenciálne využiteľná informácia a v treťom, najhlbšie, potvrdenie o stave sveta." Každé médium bez výnimky sleduje zisk. Manipulujú novinári verejnosť vedome? Podľa mňa znie odpoveď, že áno. Novinári si nepripúšťajú, že článkom, titulkom alebo fotkou manipulujú čitateľov. To však neznamená, že spätná odozva čitateľov nie je zmanipulovaná. Aký je teda dôvod, že médiá manipulujú svetom? Keď sa nad tým zamyslíme určite je jeden dôvodov to, že médiá potrebujú naplniť vysielania zaujímavými témami, ktoré predávajú určite viac ako napríklad titulok, že v Trenčíne bolo vybudované nové detské ihrisko. Informácie o katastrofách, násilí a terorizme a všeobecne negatívnych javoch sú obľúbené aj preto, že umožňujú jasné a stručné spracovanie.

Informácie bežne skrývajú a potláčajú klamstvá, obsahujú neúplné fakty, nálepkujú, framingujú. Najčastejšou metódou manipulácie je ignorovanie niektorých správ. Jednoducho sa vynechá dôležitý fakt ktorý úplne mení spomínanú kauzu. Médiá môžu veľmi ovplyvniť vnímanie podávanej udalosti tým, že udalosť, jav alebo zúčastnenú osobu vopred "onálepkujú" slovom či slovným spojením. Tá má v mysli recipientom, už vopred definovaný význam. Čitateľ, tak môže ihneď spoznať, či je správa "dobrá" alebo "zlá", a potiažmo, či je "dobrý alebo zlý" jej protagonista. Vylúčená je tak akákoľvek interpretácia odlišná od interpretácie autora. Transformácia falošných hodnôt, kde sú lži naopak vítané, vytvárajú najväčší priestor na reakciu druhej strany a zároveň sériu výroby pseudospráv. "Ohnúť pravdu je lepšie, než klamať," tak znie základná poučka, pod ktorou novinári páchajú dennodenné manipulácie. V praxi sa používajú mnohé spôsoby, medzi najnevinnejšie patrí ovplyvňovanie obsahu pomocou zmeny poradia správ a ich rozmiestnenia

Je viac spôsobov prečo podliehame manipulácií. Ako prvý spôsob, môže byť prezentovanie informácií od všetkých médií rovnako. Všetky informácie do seba zapadajú a je teda ťažké si uvedomiť, ktoré informácie nie sú pravdivé. Svojou výchovou sme predurčený veriť médiám. Naši rodičia alebo aj starý rodičia vždy večer pozerali televízne správy čítali noviny, boli zaskočený istými udalosťami a bolo takpovediac normálne všetkému veriť. Nedá mi nepodotknúť na obdobie kde sa všade riešili utečenci. Videli sme zábery z rôznych táborov, kde sa imigranti snažili dostať cez hranice. Bol zachytený záber ako maďarská kameramanka potkla utečenca bežiaceho s dieťaťom. Realita bola však úplne iná. Potkol sa sám o kameň ležiaci na poli, ktorý nebolo dobre vidieť. Táto informácia obletela svetom ako veľká kauza a na kameramanku bolo dokonca podané trestné oznámenie. Média zbytočne zveličovali informáciu ktorá sa zdala z videa len aby mali niečo zaujímavé, o čom napísať článok a zverejniť ho aj s videom. Po internete sa samozrejme šírilo aj video ktoré tento fakt vyvracalo ale nikomu neprišlo podstatné ho publikovať ďalej. Predsa len viac zaujíma ľudí video o tom ako kameramanka potkla imigranta ako fakt že to na videu iba tak vyzerá.

Média menia naša potreby a prispôsobujú ich tomu čo potrebujú oni, až kým sa tomu neprispôsobíme. Medzi nami sú aj ľudia ľahko ovplyvniteľný. V dnešnej dobe sa už médiám nedá veriť, manipulujú s nami a lepšie to už nebude. Ktokoľvek, kto kontroluje médiá, kontroluje mysle ľudí.

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].

Ohodnoť blog
2
Poslať správu

Chceš vedieť, keď lucia_2206 pridá nový blog?

Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.