6.5.2018 20:33

RECENZIA: A Quiet place, prečo ticho nemusí byť nuda!

Konečne tu máme snáď jeden z najočakávanejších filmov tohto roku. Mnohí z nás sa nemohli dočkať, kedy sa tento „hororový snímok“ dostane na plátna kín, mnohí ešte stále váhajú či sa ho oplatí vidieť.

Poďme si ho teda priblížiť... Tiché miesto je dielom, ktoré pochádza z režisérskej taktovky Johna Krasinskeho, ktorý je známy predovšetkým ako herec. Doteraz na konte niekoľko drobných režisérskych pokusov, ktoré sú menej populárne.

Film zachytáva rodinu Lee (John Krasinski) a Evelyn (Emily Blunt) Abbottových a ich troch detí, ktorá sa snaží prežiť po invázii mimozemšťanov, ktoré síce nevidia, ale majú dokonale vyvinutý sluch a zdá sa, že ich jedinou úlohou je zabíjať. Z toho sa odvíja aj celá zápletka filmu. Základným pravidlom na to, aby prežili je nevydať ani jediný zvuk, pretože hluk je to, čo ich priťahuje a je istým rozsudkom smrti. Žijú na starej farme s množstvom bezpečnostných opatrení a to, že ich najstaršia dcéra je hluchá a komunikujú prostredníctvom posunkovej reči im značne uľahčuje prežitie. Žiť v úplnom tichu nie je však jednoduché a stačí aj drobná chyba, aby museli bojovať o vlastný život. Evelyn je navyše tehotná a blíži sa termín pôrodu, je teda jasné, že bez hluku sa niektoré situácie nezaobídu...

Dej filmu sa začína pozvoľným tempom, kde zachytáva bežný každodenný život rodiny po príchode votrelcov na Zem. Postupne však naberá na obrátkach a poslednú pol hodinu sa rozpúta hotová búrka. Ako som už vyššie spomenula, údajne sa má jednať o hororový žáner. Lenže! Je vysoko individuálne, čo každý z nás považuje za horor a čo už nie. Ak nie ste fanúšikom hororov ako ja a je to dôvod, prečo ste sa rozhodli film nezhliadnuť, mali by ste svoje rozhodnutie prehodnotiť. Označenie tohto filmu ako horor je podľa môjho názoru vysoko nadsadené. Skôr by som povedala, že sa jedná o triler len veľmi zriedkavo líznutý nejakým hororovým prvkom. Nevyvolával pocit strachu. Za to, ak máte radi napätie, tak si určite prídete pri pozeraní na svoje. Výborne atmosféru napätia stupňuje práve dominujúci prvok filmu - TICHO. Spracovanie filmu je dosť precízne. Štáb sa dostatočne vyhral so zvukovými efektami. Divák sa rozhodne nebude nudiť aj napriek tomu, že verbálna komunikácia je len zriedkavá a krátka.

Čo hodnotím ako ďalšie plus je, že vo filme nechýbajú ani pekné a dojímavé scény, zachytávajúce lásku medzi členmi rodiny a to, že pre rodinu je človek schopný urobiť čokoľvek, pri ktorých som aj ja vyronila slzu. Herecké výkony všetkých hercov sú viac než uveriteľné. Obzvlášť výborný výkon podala Emily Blunt, hlavne v scéne s pôrodom. Krasinski v úlohe otca a ochrancu rodiny tiež nezaostával. Takisto mi nedá nevyzdvihnúť herecké obsadenie Millicent Simmonds, ktorá je hluchá aj v skutočnom živote a podala skvelý výkon.

A teraz sa pozrime na tie menej dobré stránky. To najhlavnejšie, čo môžem Krasinskemu vytknúť a čo značne znížilo celkový dojem z filmu, sú trhliny a nedostatky v deji. V niektorých scénach sa zdal byť scenár nie príliš domyslený a vo mne ako divákovi vyvolávalo to viac otázok, na ktoré však odpoveď neprišla. Napríklad prečo sa dvaja manželia rozhodnú priviesť do takéhoto sveta ďalšie dieťa, ktorému asi len ťažko vysvetlia, že má byť ticho? Prečo jeden druh zvuku priláka monštrá a iný zase nie? Druhou vecou, s ktorou by mohol byť divák nespokojný bol samotný záver filmu, ktorý by si podľa mňa žiadal iné vyvrcholenie. Pôsobí dojmom niečoho nedokončeného s otvoreným koncom a ostáva teda už len na divákovi, aký záver si domyslí. To vo filme, ktorý nemá mať ďalšie pokračovanie nie je veľmi žiadúce.

Trailer bol síce lepší, než samotný film, čo diváka navnadí, aby očakával veľa, ale nakoniec nastane mierne sklamanie. Napriek týmto nedostatkom hodnotím film kladne a myslím si, že rozhodne stojí za pozretie. Krasinski ponúkol niečo iné, nové, netradičné so zaujímavým námetom a oživil to scénami vymykajúcimi sa spod tradičnej hororovej klasiky. Pevné verím, že sme ho nevideli v režisérskej úlohe poslednýkrát, lebo zdá sa, že má v sebe veľký potenciál. A quiet place dávam 7,5/10.

Tip na záver: Odporúčam ísť na tento film v nejakom menej frekventovanom čase, pretože zvuky pojedania popcornu či nachos a sŕkania koly okolo vás, vie atmosféru poriadne pokaziť. Prajem príjemné pozeranie a zážitok z filmu.

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].

Ohodnoť blog
1