Nie všetky aktivity majú aj očakávaný prínos. Poznáte to: preťahujete sa lanom, alebo sa hráte na pevnosť Boyard. A cítite sa trápne... Teambuildingy organizuje mnoho firiem a nájsť profesionála, ktorý vám doručí vami požadované výsledky je ako hľadanie ihly v kope sena.
V nasledujúcom článku vám preto prinášame pár prípadov, kedy teambuilding naozaj dokáže vášmu tímu skôr uškodiť ako polepšiť.
Univerzálny koncept
„V piatok večer si nič neplánuj, ideme na teambuilding do KARAOKE baru!“, znelo pozvanie od mojej bývalej šéfky v práci. Existuje veľká škála teambuildingových aktivít a rovnako veľký počet rôznych osobností, ktoré vo vašom tíme máte. To, že Karaoke dobre zafungovalo vo firme, kde pracuje Jožo ešte neznamená, že to bude fungovať aj u vás. Nie všetci horia nedočkavosťou byť v centre pozornosti a nepomôže k tomu ani premotivovaný animátor, ktorý si vaše obchodné oddelenie pomýlil s hŕstkou detí z aquaparku. Kde je háčik? V prvom rade musíte zistiť, kto sú vaši zamestnanci/kolegovia a čo vám môže dopomôcť priniesť vami očakávané výsledky. Nie, nehovoríme o tom, čo sa vašim kolegom bude alebo nebude páčiť, hovoríme o tom, čo sa im bude hodiť, resp. čo im pomôže. Napríklad my v Extraordinary pred každý event zaraďujeme podrobnú analýzu. Pýtame sa kto sú zamestnanci firmy, akým problémom firma aktuálne čelí a mnoho ďalších otázok, ktoré nás dostanú tak kam potrebujeme. Žiaden event, či teambuilding by nemal byť prvoplánový a to či vám prinesie naozajstné výsledky je len v rukách ľudí, ktorí ho majú na starosti. Preto pri výbere agentúry dbajte na jej profesionalitu a predošlé skúsenosti. Veď to poznáte, šetriť na vlastných ľuďoch sa nevypláca.
Pushovanie zamestnancov
Je super organizovať pre svojich zamestnancov pravidelné teambuildingy, ale kedy je to naozaj účelné a kedy je to už „povinná aktivita?“ Boom okolo teambuildingov v posledných rokoch vzrástol a firmy po takýchto aktivitách siahajú čoraz viac. Ako sme spomínali vyššie, zorganizovať teambuilding musí mať však zmysel, ktorý v ňom vidia hlavne samotní zamestnanci. Ak ste sa rozhodli posilniť vašu corporate culture pravidelnými piatkovými akciami, majte na pamäti ich správne naplánovanie. Menej je viac.
Riaditelia ľudských zdrojov sa snažia čoraz viac pracovať na firemnej kultúre organizovaním rôznych aktivít. Častokrát však zabúdajú, že prvým krokom k vytvoreniu úžasnej kultúry je počúvať svojich zamestnancov. Všetky teambuildingové aktivity sú užitočné len vtedy, ak sú zrkadlom potrieb účastníkov. Ak to tak nie je, tak sa ľahko premení "skvelý teambuilding z minulého roka" na "tohtoročnú povinnú jazdu". Často počúvame od našich klientov, že teambuildingy na ich ľudí už nefungujú a berú ich ako „nutné zlo“. Niet sa čo diviť. Ak hladnému dáte vodu a smädnému suchár...
Socializácia vs. teambuilding alebo je to to isté ?
Nezamieňajte si spoločenské aktivity so skutočným budovaním trvácnych vzťahov. Spoločenské aktivity majú v práci svoje miesto, ale nie všetci kolegovia chcú tráviť piatkové večeri spoznávaním druhého oddelenia. Namiesto toho, skúste siahnuť po aktivitách, ktoré vám prinesú reálny úspech či zlepšenie. Existuje množstvo aktivít, ktoré vám pomôžu lepšie spoznať samých seba, zlepšiť spoluprácu, riešenie problémov, inovatívne myslenie... Ak máte problém v komunikácii na pracovisku, verte, že skákaním vo vreci to nenapravíte. A tu sa vraciame k prvej časti článku. Dôkladne si zanalyzujte svoje prostredie a poobzerajte sa po možnostiach, ktoré vám eventový svet ponúka. Nenechajte sa opantať prvým návrhom (nech je akokoľvek kreatívny) ale dôkladne si vyberajte. Ide predsa o vašich kolegov a váš team, ktorý chcete vylepšiť, či nie?
Aké sú vaše skúsenosti s teambuildingovými akciami?
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď lubotomko pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.