27.10.2017 13:20

Marilyn Manson: Heaven Upside Down (Recenzia)

Kontroverzný antikrist Marilyn Manson prichádza s novým albumom, a znova šokuje.

Po sérii unavených a prázdnych dosiek nás Marilyn Manson prekvapil sviežim albumom The Pale Emperor. Bol som zvedavý či Heaven Upside Down pôjde v jeho šľapajach s temným bluesovým country soundom, alebo skúsi niečo nové. Tentokrát je to krok späť, ale nie tak úplne.

Hudobne odkazuje na obdobie najväčšej slávy, a to k nosičom Antichrist Superstar a Mechanical Animals. Novinka sa nesie v duchu špinavého industriálneho rocku, ale zanecháva v sebe aj sviežosť predchádzajúceho albumu. Autor hudby a inštrumentalista Tyler Bates bol znovu správna voľba, a dokázal, že aj vyčerpaný sound je možné posunúť kúsok ďalej.

Výsadou Mansona boli vždy skvelé texty, ktoré polemizovali nad súčasným stavom spoločnosti, čoho dôkazom je aj úvodná "Revelation #12". Nájdeme tu odkaz pre amerického prezidenta „Too stupid to call themselves evil / So they call themselves heroes“, ale aj riadky venované teroristom „We'll paint the town red, we'll paint the town red / With the blood of the tourists“. Ďalšia skladba "Tattoed in Reverse" si ma okamžite získala svojím ťahavým groovom, chytľavou vokálnou linkou a frázovaním. Fuzzové gitary a skreslené vokály sú jednou z najväčších devíz Mansonovej tvorby.

Mr. Warner je známy aj otvorenou kritikou viery a náboženstva. O tieto témy rozhodne nie je núdza ani na novej doske. Tým mierim k hypnotickej skladbe "Say10", ktorá je veľmi silná po hudobnej, ale aj textovej stránke.

"You should pray, now Is it above or is it below? You should pray, now Is it above or is it below?"

Myslím si že v týchto riadkoch je odkrytá časť konceptu albumu, ktorý groteskne nadstavuje zrkadlo ideálom spoločnosti. Čo ak to čo považujeme za dobré, je úplný opak toho v čo veríme? Skladby niekoľkokrát odkazujú na politickú situáciu v Amerike – ľudia pasujú Trumpa do pozície „boha,“ akého si vykupiteľa, ktorý vyrieši ich problémy ale v konečnom dôsledku to môže byť úplne naopak a slepo nasledujú „beštiu“. Táto myšlienka sa však nedotýka len tejto témy, ale mieri aj na otázku viery. Ku komu sa v skutočnosti modlíš? K tomu hore, alebo k tomu dole?

Album sa nenesie len v zbesilom tempe, ale je tu aj priestor pre pomalšie skladby. "KILL4ME" jednoznačne patrí medzi ne. Spevavý refrén vám bude zaručene hučať v hlave nejaký ten čas. Takmer každá skladba je jemne podfarbená elektronikou, ale tomuto songu to svedčí najviac. To najlepšie na záver. Posledná "Threats Of Romance" je geniálnym zakončením tejto indrustriálnej jazdy, a dúfam že naznačuje zvuk ďalšej dosky. Barové blues v sprievode klavíra v kombinácií s Mansonovou farbou hlasu a elektronikou znie sakramentsky dobre.

Heaven Upside Down stojí rozhodne za vypočutie. Pod kožu sa dostane pomerne rýchlo, a to si ho nemusíte púšťať 5x. Žánrovo je to stávka na istotu, no aj napriek tomu v niektorých momentoch dokáže prekvapiť. Je to priamočiare a živelné dielo s premysleným filozofickým pozadím. Na záver chcem len dodať, že výkladmi textov som nechcel útočiť na politické presvedčenie a vierovyznanie čitateľov. Snažil som sa len sprostredkovať názory Marilyna Mansona a myšlienku Heaven Upside Down.

9/10

4

Chceš vedieť, keď Floyd pridá nový blog?