The Lighthouse (2019) RECENZIA

Maják Roberta Eggersa je film ktorý pravdepodobne neosloví bežného fanúšika "moderných" hororov, ale pre artového diváka je určite príjemným prekvapenim, ktoré k nám dorazilo začiatkom roka 2020.

The Lighthouse je Eggersov druhý celovečerný počin, prvým bol snímok Čarodejnica (ang. The Witch) z roku 2016, ktorý bol pozitívne prijatý najmä kritikmi, no bežné publikum až tak nadšene nebolo. Maják je na tom o čosi lepšie.

Ako predloha k tomuto "BizzArtu" poslúžila nedopísaná poviedka Edgara Allana Poa a čiastočnú inšpiráciu čerpali bratia Eggersovci aj zo skutočnej udalosti z 19.storočia. Film stoji na talentovanej hereckej dvojici Dafoe, Pattinson, ktorý sa na plátne predbiehajú v excelentných výkonoch. Na prvý pohľad zaujme najmä vizuálna forma. Snímok je čiernobiely a natočený v pomere 1.19:1 (takmer štvorcový formát), čo ešte umocňuje túto atmosferickú jazdu a zároveň sa dá brať ako odkaz na kinematografické počiny doby dávno minulej, za čo si Jarin Blaschke vyslúžil aj jednu nomináciu na Oscara za kameru.

The Lighthouse sa odohráva na opustenom ostrove, ktorého centrom je práve onen maják a spoločnosť dvojici protagonistov robia len otravné čajky, rôznorodé preludy a pomaly ale isto rodiaca sa ponorková choroba. Willem Dafoe sa zhostil role starého, vetrom ošľahaného strážcu majáka Thomasa a Roberta Pattinsona tentokrát uvidíme v roly Ephraima, mladého asistenta. Obaja prišli len na mesačný turnus, no bohužiaľ z dôvodu silnej búrky si na ostrove pobudnú o čosi dlhšie ako je pre nich (a možno aj pre nás) zdravé.

Bohužiaľ zápletka stojí na vode asi tak ako vzťah týchto dvoch mužov na pálenke. Miesto budovania drámy alebo charakterov sa dočkáme len neustáleho grádovania atmosféry, ktorá na záver vyvrcholí v akési psychotické šialenstvo. Tento snímok vám môže pripadať ako audio-vizuálna onania pre fanúšikov žánru, alebo pre akýsi "Eggersov kult". Pravdepodobne si už tento film nebudete mat chuť pozrieť znova, samozrejme, pokiaľ nepatrite k vyššie uvedeným skupinám. Ja sa k nim hrdo hlásim.

8/10

5
Filmové a seriálové recenzie, zhrnutia a eventy z môjho uhla pohľadu. email: [email protected]