12.4.2021 14:56

Toto Toffifee v obchode nenájdete, prečo?

Limitovaná edícia ECO redizajnu sa na pultoch nachádzať nebude, pretože...

Túto fiktívnu kampaň na prebal Toffifee obalu do (ECO) environmentálnejšie priateľnejšej podoby som vytvoril ako takú “bokovku” pre účely použitia v škole. Študujem Dizajn médii na PEVŠ a primárne sa snažím zamerať na komerčnú fotografiu, no rád zabŕdzam aj do grafického produktového dizajnu.

Nižšie popisujem proces tvorby od grafického navrhovania obalu až po odfotografovanie.

(Tento článok bol originálne publikovaný na webe tvorcu kde sú zobrazené fotografie kvalitnejšie.)

Či už ťa baví grafický dizajn alebo fotografia, verím, že ťa tento blog inšpiruje ku tvorbe vlastných návrhov a podnieti v tebe kreativitu.

Prajem príjemné čítanie.

GRAFICKÝ DIZAJN

Celý redizajn pôvodného obalu Toffifee nesie prívlastok ekologický. Kompozícia prvkov na prednej strane obalu ostáva pôvodná, no zároveň je minimalizovaná o väčšinu farebnej plochy. V dôsledku to znamená menšiu spotrebu toneru či farby v tlačiarenskom výstupe.

Linky sú tlačené jednotnou tmavo hnedou farbou PANTONE (P 32-16 U). Gradienty, teda prechody farieb, ktoré sa nachádzajú v originálnom plnofarebnom prevedení sú nahradené halftone efektom. Ten spôsobuje napohľad konzistentný prechod farieb z určitej vzdialenosti. Z blízka sú to ale však bodky, ktoré svojim zoskupením v rôznych veľkostiach vytvárajú spomínaný gradient/prechod. Prakticky rovnaký princíp sa používa pri veľkoformátovej tlači billboardov pre zníženie spotreby farebného toneru.

Ak by sa koncept realizoval prostredníctvom off-setovej tlače so špecificky namiešanými farbami PANTONE, použili by sa iba dve farby a to vyššie spomínaná tmavo hnedá (P 32-16 U) spolu s ďalším odtieňom svetlo hnedej farby.

Pre hnedú farbu som sa rozhodol najmä preto, lebo je prírodzene prisudzovaná ku farbe čokolády a v tomto koncepte pomerne dobre funguje a vyniká. Keďže aj samotný recyklovaný papier Keaykolour (Chalk 250g 100% recycled) má jemne žltkastý odtieň. S týmto papierom mám veľmi dobré skúsenosti, už som takto naň tlačil aj iný ECO redizajn Študentskej pečate. (Pozrieť si ho môžete kliknutím TU.)

Možno by sa dalo povedať, že je tento dizajn príliš “nepredieravý” na to, aby vynikol medzi konkurenčnými produktami v regáloch. Beriem tento názor. No práve fakt, že ľudia tento produkt tak dobre poznajú, robí z idey ECO redizajnu nápad so svojim opodstatnením.. Okrem toho, obal vyniká extravagantnejšie aj medzi inými produktami kvôli svojej čistej a svetlej grafike. Paradoxne tak nezaujme svojou farebnosťou než jednoduchosťou s minimalistickejším prístupom.

Pozorné oko si všimne na obale vedľa čiarového kódu aj orangutana/opicu na strome. Je to odkaz, ktorý som tam chcel zanechať, pretože kamarátovi pri pomyslení na Toffifee bonboniéru prišli na um ako prvé práve džugle a lesy kácané kvôli palmovému oleju.

Na jednoduchej animácii nižšie je možné vidieť rozprestretý obal so spadavkami pripravený pre tlač.

SKLADANIE A PREBALOVANIE OBALOV

Mal som to dokonalo namerané na desatiny milimetra podľa originálneho obalu. No nemôžem povedať, že to bolo jednoduché skladať. Kamarát mi perfektne poradil, ako nabigovať/naryhovať papier aj doma bez bigovacieho stroja. Spinka a pravítko mi dokázali, že byť kreatívny za to stojí. Keď som si osvojil ten “švih” a správne rozmiestnenie záhybov, šlo to od ruky… no trvalo mi to okolo 2 hodín.

Vytlačených je unikátnych 30 výtlačkov na už spomínanom recyklovanom papieri. Každý z výtlačkov je označený ručne dopísaným číslom vrámci série. Obal som lepil lepiacou pištolou, takže drží ako originál obal od výrobcu.

FOTOGRAFOVANIE PRODUKTOV

1. SÉRIA, “Jarná idylka”

Prvú sériu fotografií som fotil 2. apríla s narcismi. Veľmi sa mi pozdávalo skúsiť spojenie obľúbených komplementárnych farieb ŽLTEJ a MODREJ. Modrá vzorovaná látka pochádza zo šatníkov starých rodičov. Rovnako ako aj ich svadobné dary – krištálová sada pohárov a vázy sa ku moodu, ktorý sa mal na fotke docieliť, hodili perfektne.

Ak nedokážete odhadnúť čo je v krištálových pohároch… niet sa čomu diviť, je to citrónový radler, ha. Nuž, hodil sa mi tam.

2. SÉRIA, “V čokoláde”

Saténová látka, ktorá tú svojim vlnením spôsobuje príjemný čokoládový odtieň sa nachádzala taktiež u babky v šatníku. Čo tam už len človek nenájde, no nie?

Styling bol trochu zdĺhavý, no napokon sa mi podarilo “navlniť” tú látku tak, aby som bol s ňou ako tak spokojný. Prekvapivo si to vyžadovalo istú dávku trpezlivosti a aj know-how ako tú látku chytiť, aby po jemnom natiahnutí dostala svôj vytúžený tvar.

3. VIZUÁL, “Kreatívne potešenie”

Ideu na túto sériu som dostal, keď sa mi neustále presadzovala myšlienka, že je tá plocha až príliš prázdna a bez výplne. Tieto prázdne plochy šetria toner/farbu a fakt, že už asi každý pozná Toffifee ako také, strohejšia zmena obalu ľudí pravdepodobne neodradí od nákupu.

Obal na fotografii som vymaľoval až v postprodukcii, čím som mal väčšiu kontrolu nad výsledkom. Idea tej fotky v podstate odkazuje aj na rodinnú idylku. Deti sa môžu “hrať” a teda kreatívne si vyfarbiť obal od bonboniéry po svojom, pričom sa zabavia a pochutia si na sladučkom obsahu. Vzadu na obale je aj tabuľka, ktorá infograficky vysvetľuje čo presne sa nachádza v jednom malinkom Toffifee bonbóne. Dieťa tak môže názorne vidieť aké štyri ingrediencie sa v ňom nachádzajú (čokoláda, nugát, oriešky a karamel). Dieťaťu to môže vnuknúť aj myšlienku, aby ochutnalo a presvedčilo sa na vlastné oči, čo bonbón obsahuje.

POST-PROCES A RETUŠ FOTO-MATERIÁLU

Je slnečné počasie (sobota 10.4.’21) a zatiaľ čo robím perfektnú retuš bonbónov Toffifee vidím ľudí pracovať vonku vo svojej záhradke. Morálny konflikt záľub.

Ale úpravu si naozaj úžívam. Je to ten čas kedy si fotograf urobí selekciu z kopy materiálu… prípadne sa rozhoduje nad dvomi fotkami 20 minút. No potom je to už iba o využití všetkých možných trikov a úprav, ktoré fotograf pozná a vie aplikovať. Dajú sa použiť ku krajšiemu výstupu a podľa môjho názoru niekedy znamenajú až 50% impresie z fotky.

Výzvou bolo vyobrazenie bonbónov v tom najkrajšom svetle, čo sa týka estetiky ako aj kompozície obrazu. Zmeny by som asi už nerobil, no to tiež neznamená, že je to dokonalé. Je predsa 100 ľudí, sto chutí… A zlepšujeme sa každým dňom.

BACKSTAGE

V živote fotografa je práca so svetlom denným chlebom. O ničom inom to ani nie je. Svetlo preniká cez šošovku objektívu na snímač, no práve jeho kvalita a “akosť” či rozmiestnenie a intenzita rozhoduje o búducom estetickom výstupe – samotnej fotografie.

Používal som iba dva blesky. Mám ich síce tri, ale postupne vidím, že aj v tej jednoduchosti nasvietenia vie byť krása. Najmä pri takýchto zátišiach zisťujem, že dva blesky úúúplne stačia. Jeden mal úlohu Key-light a bol zvyčajne na 1/1 alebo 1/2 výkonu. Bol teda primárny a najmä on určoval akú clonu na objektíve budem musieť nastaviť. Pred ním bola prekážka – kapa doska s vyrezanými dierami, ktoré majú v konečnom dôsledku na scéne vytvárať svetlo sťa presvietené cez korunu stromov. Druhý blesk bol v slave mode a mal funkciu fill-light. Odrážal, teda modifikoval som ho prostredníctvom bieleho polystyrénu.

Fotil som väčšinou na clone f/9 – f/13. Pri týchto hodnotách má objektív najkvalitnejší optický výstup. Fotografia následne vyniká ostrými detailmi vširokej/dlhej hĺbke ostrosti. Rovnako aj odlesky a odrazy ostrého zdroja svetla (napr. aj od lesklých plôch) sa cez vyššie clonové čísla javia ako také hviezdičky, ktoré vyzerajú veľmi autenticky. Používal som objektívy s ohniskovou vzdialenosťou 85mm a 50mm, (po crope až 127mm a 75mm). Preto sa pri sérii narcisových fotiek môže po chvíli zahladenia sa zdať, že predmety z kompozície “padajú zo stola”.

ZÁVER

Celý tento projekt som si veľmi užil a myslím si, že to vidieť aj na samotnom výstupe. Tvoril som podľa svojho vskusu a zásad. Nad niektorými prvkami ako je napr. svetlo či farebná tonalita pozadí som príliš dlho nepremýšľal. Nápady prišli samé, čo zas a znova dokazuje, že ak je zaujímavý produkt, nápady sa zvyčajne nájdu ľahko.

Tento dizajn nijakým spôsobom nenahrádza originálny, teda aktuálne zaužívaný a nie je nijakým spôsobom distribuovaný či predávaný. Slúži iba pre účely zobrazenia v portfóliu tvorcu. Produktový dizajn rovnako ako aj kampaň sú fiktívne.

Ďalšie fotografie a moju tvorbu môžete sledovať na mojom Instagrame.

Photography & art direction: Denis Goga

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].

Ohodnoť blog
1
Poslať správu
Produktová fotografia, portréty, krajinky a jedlo. BA/TO. Paneurópska vysoká škola, odb. Dizajn médií.

Chceš vedieť, keď Simplyme pridá nový blog?

Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.