Spočiatku ste sa možno aj vy potešili, že nemusíte každé ráno stáť v kolóne, môžete si dlhšie pospať a pracovať z pohodlia domova. Časom ste možno zistili, že práca z domu má aj svoju negatívnu stránku - vyhorenie.
Mnohí ľudia, ktorí pracujú z domu, nemajú vytvorený systém práce a správny time manažment, často zanedbávajú prestávky a oddych. V tomto článku sa budeme venovať tomu, prečo sú mikro prestávky popri práci nevyhnutné.
Ako už z názvu vyplýva, mikro prestávka je krátky oddych od práce. Pri home office freelanceri, ale aj zamestnanci veľakrát pracujú niekoľko hodín vkuse bez toho, aby si oddýchli. Bežnou výhovorkou je, že majú pred sebou veľa náročných úloh a nemôžu si dovoliť poľaviť. V konečnom dôsledku takýto prístup vedie k preťaženiu a zníženej produktivite.
Aj krátke prestávky majú zmysel a prinášajú obrovské výhody. Štúdia z Journal of Applied Psychology ukázala, že vďaka mikro prestávku majú zamestnanci väčšiu kontrolu nad kapacitou svojej energie. Vďaka nim sú totiž schopní pracovať pokojne aj celý deň, no nebudú sa cítiť preťažene, na rozdiel od nárazovej a permanentnej práce, počas ktorej mozog nemá priestor na regeneráciu.
Mikro prestávky osviežujú myseľ, znižujú napätie, stres a dobijú vám baterky. Taktiež existuje súvislosť medzi prestávkami a kreativitou, čo znamená, že ľudia s kreatívnou prácou by ich nemali podceňovať.
Pokiaľ bojujete s nízkou produktivitou a efektivitou práce, mikro prestávky sú cenný nástroj na skvalitnenie duševnej pohody a rovnováhy. Ako ich aplikovať do praxe?
Vyhraďte si čas a zapíšte do kalendára alebo plánovača
Zrejme máte na každý deň to-do list, podľa ktorého sa riadite. Ak v ňom doteraz chýbali prestávky, je čas ich tam zaradiť. Vyhraďte si napríklad 15 minút doobedu a popoludní na krátku prechádzku, dychové cvičenia, videohovor s priateľom alebo na čokoľvek, vďaka čomu sa vaša myseľ prestane zaoberať prácou. Smutné je, že mnohí zamestnanci počas dňa zanedbávajú dokonca pitný režim či obed. Nepracujte na úkor svojho fyzického a duševného zdravia.
Majte pod kontrolou svoju dostupnosť
Ak pracujete vo firme, ktorá často organizuje online stretnutia, môže byť náročné odmietnuť ich. Pokiaľ vám nejaká schôdza časovo nevyhovuje, pretože máte veľa práce, povedzte to svojmu nadriadenému a dohodnite sa na inom termíne spolu s ostatnými kolegami. Dajte im jasne vedieť, keď vám stanovený čas nevyhovuje a diskutujte o tom s nimi. Ak budete mať pod kontrolou svoj čas, môžete znížiť únavu a napätie, ktoré vznikajú pri prepracovanosti a riešení viacerých činností súčasne.
Nevyčítajte si oddych
Na začiatku zaradenia mikro prestávok do vášho života sa môžete cítiť previnilo a nepohodlne. Hlavou vám môžu ísť myšlienky s výčitkami, že za ten čas, čo oddychujete, ste už mohli mať hotovú dôležitú úlohu. Toto je však nesprávne myslenie, prestávky potrebujeme na maximalizovanie produktivity. Ako pri všetkom, tak aj tu platí, že musíte udržiavať balans.
Pevne sa držte svojich hraníc
Dôležitá je tiež prioritizácia. Môže sa stať, že v dohodnutom čase s jedným klientom vám zavolá iný klient. Buďte opatrní a nemeňte to, čo bolo vopred dohodnuté len preto, aby ste niekoho neurazili odmietnutím. Rovnako to platí aj s prestávkami. Ak ste si na zajtra od 12:00 do 12:30 vymedzili čas na cvičenie jógy, nemeňte to. V prípade nečakaných zmien to môžete preložiť na iný čas, no prestávku určite nevynechajte.
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď Milan Tkáč pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.