Niektorí vyskúšajú korporátny svet, alebo strávia pár mesiacov, či nejaký ten rok u bežného zamestnávateľa, no časom začnú poškuľovať po živote, ktorý je zasvätený práci na svojom projekte. Chcú viac peňazí, voľnosť a nemať šéfa. Podobne som na tom bol aj ja, akurát si podnikanie vybralo mňa.
Je veľa dôvodov, prečo podnikať. Každý podnikateľ mal určite ten svoj vlastný. No osobne si myslím, že ak nižšie opisované dôvody budú tie hlavné, prečo sa do podnikania púšťaš, tak to nebude stačiť na to, aby si bol úspešný.
1. Viac času
Živnostník si jednoducho zoberie toľko dovolenky, koľko len chce, nie? Môžeš si zobrať polku dňa off, v piatok ostať doma, alebo v pondelok spať do 12tej. Medzitým tvoji kamaráti, pracujúci vo firmách, pravdepodobne o deviatej ráno pípajú kartu v office, a o piatej idú von z práce na pivo. Toto všetko môžeš, ale v skutočnosti pravdepodobne nemôžeš.
Ak nechceš len ako-tak prežívať a chceš svoj projekt posúvať stále dopredu, tak buď pripravený venovať mu viac času, ako je pre tvoje mentálne a fyzické zdravie dobré.
Konkurencia nikdy nespí, ani trh. Možno sa dopracuješ do momentu, keď budeš mať viac času ako tvoji, niekde zamestnaní kamoši, ale “tá chvíľa” môže byť o mesiace, rok, alebo desať, dvadsať rokov. A potom, keď sa ti firma rozbehne, príde nejaká kríza, ktorú musí riešiť “ten najvyšší”, alebo sa zmení konkurenčné prostredie a budeš zase tam, kde si bol na začiatku — aspoň čo sa času týka.
Budeš teda venovať väčšinu svojho voľného aj nevoľného času svojmu podnikaniu, ale aspoň…
Dal som si rovno takú ŠPZ nech sa nemusím stále ospravedlňovať kvôli meškaniu. Nie, to nie je moje auto.
2. Budeš robiť to, čo ťa baví
… asi tak desatinu času. Ak si ešte neviedol projekt a nepracoval dlhodobo vo väčšej skupine, kým sa naučíš delegovať a budeš si vôbec môcť dovoliť delegovať, budeš robiť plno vecí, ktoré ťa nebavia.
Napríklad prezentácie o tvojom projekte, o tvojich produktoch, materiály pre marketing a sales a potom robiť samotný marketing a sales, dokumentovať procesy a postupy pre zamestnancov, pripravovať zmluvy, študovať zákony, stretávať sa s potencionálnymi investormi a cestou zo stretka kupovať toaletný papier, lebo práve došiel na dámskych záchodoch, vysvetľovať ľudom, prečo ich správanie nie je na mieste, skenovať dokumenty, zabávať a obsluhovať daňovákov na návšteve, hľadať zamestnancov, zaúčať zamestnancov, vyhadzovať zamestnancov, umývať po nich poháre, utierať podlahu a zametať office. Niektoré z vecí vyššie pre teba môžu znieť fajn, tak ich len nahraď niečím, čo ťa nebaví.
Časom, ak budeš mať šťastie, si budeš môcť dovoliť zamestnať ľudí, čo tieto veci postupne spravia za teba. Potom potrebuješ mať šťastie, že zamestnáš dobrých ľudí (možno až na tretí pokus), za chvíľu sa zaučia (za pár mesiacov) na takú úroveň, že im môžeš dôverovať (pol roka až rok) v oblastiach, ktoré si doteraz robil ty a začneš delegovať. Ten bod, kedy sa týchto prác začneš zbavovať, môže byť rok, dva, alebo, ako v mojom prípade, 5 rokov. Ale aspoň dovtedy budeš zarábať lepšie ako tvoji kamoši.
3. Viac peňazí
Púšťaš sa do podnikania pre peniaze? Kým budeš hľadať svoj product-market fit, budeš sa snažiť kultivovať svoju firmu a tlačiť ju dopredu, pravdepodobne budeš musieť obetovať nejakú časť svojej výplaty na to, aby firma rástla. Zo začiatku ešte možno pôjdeš do mínusu, ak budeš na rozvoj využívať len vlastné zdroje. Potrebujeme tento nový software, nový server, pokazilo sa toto, zrazu hento stálo viac, spravíš chybu. Zo začiatku jednoducho nikdy nebude dosť peňazí.
Tá väčšia faktúra, ktorá dostávala plánovaný cashflow na nulu nebola zaplatená… zrazu je po splatnosti 30 dní… uff, už je po splatnosti 60 dní… Dostávaš sa k bodu, kedy rozmýšľaš, že kto nedostane výplatu? Ak si chceš udržať morálku vo firme, nevzbudzovať podozrenie a pocit neistoty u zamestnancov, najprv si nedáš výplatu, potom využívaš kontokorent a ťaháš svoje osobné úspory.
Ľudia, ktorí pre mňa pracujú, sú lojálni a zdieľajú firemné hodnoty. Ich spokojnosť a komfort sú dôležitejšie, ako môj krátkodobý komfort. Nie raz sa mi stalo, že som dostal nula eur niekoľko mesiacov za sebou, ako jediný vo firme.
Ja vo Vysokých Tatrách, 2015. Neviem čo sa dialo, neviem prečo som mal počítač so sebou
4. Nikto ti nebude hovoriť, čo máš robiť
Budeš svojim pánom a nikto ti nebude hovoriť, čo máš robiť a ako to robiť! Nie tak úplne. Konkurencia, vývoj trhu, zákony a štátne orgány ti budú dosť jasne hovoriť, čo máš robiť. Alebo minimálne ti povedia, čo nemôžeš, čo si pokazil, čo nefunguje, čo robíš zle.
Budeš sa môcť slobodne rozhodovať, ale nikto ti nepovie, ktorá alternatíva je správna. Nikdy nebudeš mať všetky potrebné informácie a nikdy sa nemôžeš rozhodnúť dostatočne rýchlo. Akokoľvek sa rozhodneš, či to dopadne dobre, alebo zle, zodpovednosť je vždy na tebe. Spravíš chybu, jedno zlé rozhodnutie a následok môže mať vplyv na ďalších 20, 50, 100 ľudí. Nikto ťa nekontroluje? Čo keď strácaš motiváciu? Spravíš chybu, kto ťa upozorní? Ty si šéf, máš byť vzorom v správaní sa a reprezentovaní hodnôt firmy. Budeš pravdepodobne pracovať najviac a nikto okolo teba nebude makať tak tvrdo, ale to je len prirodzené. Mať šéfa je ako mať kontrolné mechanizmy nad sebou a to nie je vždy zlá vec, pokiaľ sú férové a objektívne.
Ak chceš skutočne podnikať a realizovať svoje sny, tak do toho jednoducho choď. Budeš musieť tvrdo makať, úspech nepríde zo dňa na deň, nebudeš robiť len to, čo ťa baví a nebudeš hneď milionár. Ak na predchádzajúcu vetu reaguješ približne “Meh, but who cares?” a tvoja motivácia a ciele sú úplne iné, tak ti držím palce na tvojej podnikateľskej ceste. Prinajhoršom skončíš s kopou vedomostí.
Na čo ti ale opisujem problémy, ktorým sa aj tak nevyhneš? Najbližšie mesiace prinesiem blogy vychádzajúce z mojich skúseností a vedomostí, ktoré ti pomôžu nerobiť chyby, ktoré som robil ja. Vďaka nim budeš mať (minimálne zdanlivo) viac času, peňazí, budeš slobodnejší, budeš sa lepšie rozhodovať a robiť viac toho, čo ťa baví. Ak chceš dostať mail s ďalšími blogmi, followni môj profil na Refresheri a prihlás sa tu - pošlem ti mail, keď budem mať dačo nové.
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď Gabor Boros pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.