Napíš blog a sútažíš o zájazd do Dubaja alebo Paríža
Zapoj sa do súťaže
Súťaž prináša

Dovolenka plná zážitkov a adrenalínu - Slovinsko

Tento rok sme chceli s partiou niekam vypadnúť, ale všetci sme žiaľ mohli len uprostred hlavnej sezóny. To znamená, že na obľúbené destinácie sme mohli zabudnúť.

Po dlhých rozhovoroch padlo rozhodnute na Slovinsko a Chorvátsko. Neoslovil som žiadnu cestovnú kanceláriu a všetko som organizoval sám. Na návštevu Slovinska sme si vyhradili tri dni. Prvý deň bol vyhradený na cestu zo Slovenska, ubytovanie, prehliadku mesta a večeru. Druhý deň bol od rána nabitý a nezostával čas na žiadne leňošenie. Tretí deň bol trochu voľnejší, ráno sme balili veci, odovzdávali apartmán a šli pozrieť niekoľko atrakcií cestou.

Photo by Kate Joie on Unsplash

Prvý deň - cesta do dedinky Lesce

Keďže sme sa nikam neponáhľali, zraz som dohodol na 12,00. Čakalo nás 533 km v aute cez malebné Rakúsko. Samozrejme, existuje veľa spôsobov ako sa prepraviť. My sme volili pre nás ten najvýhodnejší. Pred cestou bolo nutné zakúpiť Slovenskú, Rakúsku a Slovinskú diaľničnú známku.

Slovenská diaľničná známka 10 dňová - 10€

Rakúska diaľničná známka 10 dňová - 9€

Slovinská diaľničná známka 7 dňová - 15€

Cesta nás vyšla na 45€. Pri počte 5 ľudí myslím, že je to zanedbateľná čiastka. Koľko z vás nechá podobnú sumu v piatok v bare? Pokiaľ nemáte zrovna k dispozícii auto, ide to aj vlakom, alebo autobusom. Ak ale idete autom, môžete spojiť príjemné s užitočným a po ceste si spraviť zopár zastávok. Jedna z tých krajších je pri jazere Wörthersee, ktoré je na skok od Slovinských hraníc.

Večer nás čakalo milé prekvapenie v podobe ubytovania, ktoré stálo 22,5€ osoba/noc. Majiteľ bol milý, okolie pekné a o výhľade ani nehovorím. Mali sme pre seba celé podkrovie domu, kde sa zmestí viac ako 8 ľudí. Po vybalení vecí nastal čas večere, následne osvieženie v podobe slovenského piva a celý deň sme ukončili hrou Aktivity.

Druhý deň - Hrad a jazero Bled, vodopády Vintgar Gorge

Noc ušla, spánok bol po toľkých hodinách v aute a za volantom naozaj tuhý. Dávame raňajky, kávu a vyrážame celé 4km k jazeru Bled, kde na nás čaká kopec vecí.

Ako prvú zastávku som vybral Bledský hrad, ktorý sa týči na obrovskej skale nad jazerom. Autom sa dá dopraviť až priamo na parkovisko pod hrad. Kto chce, samozrejme si to môžme z mesta vyšliapať a spáliť nejaké tie kalórie. Parkovisko je platené (4€) a vstup na hrad tiež (11€/os). Je to trochu vyššia cena, než na akú sme zvyknutí, ale stojí to za to. Prehliadka hradu zaberie približne hodinu. Na hrade taktiež nájdete vinnú pivnicu, reštauráciu a múzeum. Po návšteve hradu a hromade seflie som zavelil odchod a šli sme dole k jazeru.

Pozor, je tam strašne málo parkovacích miest. Nebyť milej pani, ktorá nám dovolila zaparkovať u nej doma, mohli by sme sa vrátiť s autom nazad do mesta a ísť to celé pešo.

Po zaparkovaní som sa vydal hľadať požičovňu lodí s prijateľnou cenou a hlavne voľnou loďou. Bohužiaľ neúspešne. Na loďky sme si museli počkať asi pol hodinku, ktorú sme využili na okúpanie sa v jazere. Teda, všetci okrem mňa. Plavky zostali na Slovensku a nuda pláž to zrovna nebola. Ako sa ostatní kúpali, ja som uvidel dve lode, ktoré sa vracali do požičovne. Tak som vyrazil rovno k nim a požičal ich. Lode nás vyšli na 15€ (2 osoby) a na 20€ (3 osoby). Loďami sa môžete premávať po jazere, alebo vyraziť k tajomnému ostrovčeku v strede jazera, na ktorom vás čaká kostol a nejaké turistické atrakcie.

Tip: Ak sa vám nechce pádlovať, zaplatíte si prevoz na ostrov spolu s ostatnými turistami.

Po prehliadke ostrova sme vrátili člny a šli na obed. Uvideli sme peknú reštauráciu rovno pri brehu jazera, kde nám pripravili vynikajúci obed. Chvíľku sme si oddýchli a vyrazili smer vodopády Vintgar Gorge. Cesta vedie popri jazere a môžete si tam užiť nádherné výhľady priamo z auta.

Parkovisko pri vodopádoch je bezplatné a prístup k nim je veľmi ľahký. Vstup vás bude stáť 5€. Ak máte možnosť, navštívte toto miesto radšej skorej ráno a vyhnete sa tak masám turistom. Chodník je úzky, preto sa dosť často vyhýbate ostatným turistom a stále dookola len opakuje "sorry" pri ďalšom nechcenom dotyku.

Toto je jedno z miest, ktoré určite nevynechajte. Čaká na vás krásna prechádzka po drevenom chodníku ponad roklinu, kde si užijete kopu malých vodopádov a na konci vás čaká jeden obrovský. Cesta po tejto rokline zaberie nejaký čas, na konci je avšak možnosť občerstvenia. Je tu malá chatka s kávou (pre mňa jediná dôležitá tekutina), pivom a veľa iného.

V oblasti je na výber veľa možností, ako stráviť svoj čas. Či už si zvolíte ľahkú turistiku a prechádzky po meste ako my, alebo máte chuť na nejaký adrenalín. Nechýba tu ani zip lining, raftovanie, turistika, horská turistika na bicykloch a veľa ďalšieho. Osobne som využíval šikovnú aplikáciu menom TripAdvisor, ktorá vám na danom mieste ukáže takmer všetky možnosti, ako stráviť svoj čas na plno. Nemusíte sa ale vždy spoliehať na aplikácie. Niekedy nie je zlé si všímať aj rôzne ponuky počas prechádzky mestom, kde máte možnosť aj zjednať cenu. Nikdy sa nebojte opýtať na prípadnú dohodu na cene. V hlavnej turistickej sezóne je to často problém, ale za opýtanie nič nedáte.

Po tejto prechádzke sme si užili západ slnka na brehu jazera a vyrazili sme na apartmán. Po celom dni sme večer zavítali do miestnej reštaurácie na večeru. Ceny sú porovnateľné s našimi, aj keď trošku vyššie.

Tretí deň - Ľubľana, hrad Predjama a jaskyňa Postojna

Keďže naša cesta nesmerovala naspäť na Slovensko, ale do Chorvátska, vybral som po ceste niekoľko zastávok. Ráno klasika budíček, raňajky, káva a hurá do auta. Naša prvá zastávka bola hlavné mesto Slovinska Ľubľana. Bolo to necelých 50 minút, takže žiadna dlhá štreka.

Hlavné mesto vám vie toho ponúknuť naozaj veľa. Mojou prvou prioritou bolo nájsť parkovanie niekde v centre, keďže sme nemali celý deň na prehliadku mesta. Ako prvé si určite všimnete rieku Ľubľanicu, ktorá preteká týmto mestom. História mesta je naozaj bohatá a má čo ponúknuť. Tesne pred prelomom letopočtu Rimania založili tábor Emona, ktorý roku 34 pred Kr. dostal mestské práva.

Nebudem tu vypisovať všetky zaujímavé miesta v meste. Zasa odporúčam už vyššie spomínanú aplikáciu TripAdvisor. V nej si už vyberiete, čo uznáte za vhodné a čo vás osloví.

Okolo obeda vyrážame smer hrad Predjama a jaskyňa Postojna. Vzhľadom na časový sklz a na to, že sme boli už dosť unavení, rozhodli sme sa jaskyňu vynechať a ísť pozrieť len hrad Predjama.

Samotný vstup do jaskyne vás bude stáť 27,90€. Avšak, vzhľadom na blízku polohu hradu Predjama si môžte zakúpiť lístok v hodnote 38,50€, vďaka ktorému sa dostanete aj do jaskyne a na hrad. Možností je viacej, môžete taktiež okrem jaskyne navštíviť aj Vivarium, alebo Expo Cave Karst. Jaskyňa je najväčšia v Slovinsku a drží svetový rekord v počte sprístupnených kilometrov, celkovo 5km, čím sa stáva jaskyňou s najdlhšou prehliadkovou trasou na svete.

Photo by Chris Yang on Unsplash

Prvá písomná zmienka o hrade Predjama pochádza z roku 1274. Vďaka polohe bol hrad takmer nedobytný. Skladá sa z dvoch častí. Vonkajšia časť hradu sa nachádza v tzv. pred-jaskynnej oblasti. Druhá čast hradu je vytesaná do skaly. Na hrade je okrem expozície vstupná veža s palácom, múzeum s rozsiahlou expozíciou, hradná kaplnka a tzv. Jama pod gradom.

V Slovinsku je naozaj veľa miest, ktoré stojí za to vidieť. Týmto článkom som vám chcel len priblížiť tie, ktoré som videl. Táto krajina má svoje čaro, ktoré ma presvedčilo o tom, že sa tam ďalší rok určite vrátim. Chystám sa vidieť trochu viac z prírody a ísť splavovať rieku Soča, ktorej kryštálovo čistá voda vás očarí.

Raz tu bude cool popis a nejaké zážitky.

Chceš vedieť, keď justpatrick pridá nový blog?