Kraków - prvá spoločná návšteva

Na prelome januára a februára máme s Ivkou pár dní voľno, takže sa nám naskytla ideálna príležitosť na 2-dňový výlet.

Prvá voľba bola Riga, ale pre zlé počasie sme sa rozhodli zmeniť plány a ideme do Krakova, kde veríme, že bude lepšie počasie.

Krakov (Kraków) má necelých 800 000 obyvateľov a je po Varšave druhé najväčšie mesto našich severných susedov. Nachádza sa na juhu krajiny a preto je dobre dostupné zo Slovenska. My sme si vybrali autobusovú dopravu a cesta nám trvala približne 3 a pol hodiny. Krakov je známy pre Slovákov aj vďaka svojmu letisku, odkiaľ lietajú nízkonákladovky WizzAir, Ryanair a tiež Lauda.

Keďže tu strávime len 1 noc, tak sme si zvolili skorý ranný spoj s odchodom 2:20 zo Žiliny. Približne o šiestej ráno vystupujeme na autobusovej stanici a presúvame sa do čakárne, kde si chceme ešte chvíľu oddýchnuť, pretože vonku je ešte tma a aj slabo prší.

Ubehlo približne 30 minút a my konečne štartujeme. Podchodom sa dostávame cez priľahlú vlakovú stanicu a vychádzame pred nákupným centrom Galeria Krakowska, križujeme námestie Jana Nowaka Jeziorańskiego a smerujeme k nášmu prvému cieľu a tým je Krakovský barbakán. Je to brána mestského opevnenia a zároveň jedna z mála zachovaných častí Krakovského opevnenia. Následne cez Floriánsku bránu vstupujeme do starého mesta. Je niečo málo po 7 hodine a staré mesto je ešte celkom prázdne. Je začiatok februára, ale na uliciach ešte stále svieti vianočná výzdoba, ktorá pridáva na príjemnej atmosfére. Kráčame Floriánskou ulicou smerom k hlavnému námestiu. Rynek Główny má rozmery približne 200x200 metrov a je to najväčšie stredoveké námestie v Európe. Ako dominanty námestia by som označil Mariánsky kostol, ktorý sa nachádza pri vstupe z Floriánskej ulice a historickú tržnicu Sukiennice, ktorá zapĺňa stred námestia. Môžete tu nájsť aj ďalšie stavby ako Adalbertov kostol (Kościół Świętego Wojciecha) alebo Radničnú vežu (Wieża Ratuszowa), ktorá sa dá využiť ako vyhliadková veža, avšak od začiatku januára do konca februára je zavretá, takže máme smolu. Keďže sa jedná o pomerne veľké otvorené priestranstvo, tak tu silno fúka a takto skoro ráno sú ešte aj všetky obchody zatvorené.

Rozhodli sme sa preto navštíviť Mo-ja Café & Bistro a naraňajkovať sa. Počas doby, kým sme jedli, vietor vonku rozfúkal oblaky a zrazu je úplne jasno. Vraciame sa smerom na hlavné námestie, chceme si ho pozrieť opäť, tentokrát v spoločnosti slnečných lúčov. Pozeráme na hodiny, je pár minút po desiatej, a teda by mali byť otvorené aj stánky v tržnici Sukiennice. Ideme ich teda obzrieť a rovno kupujeme aj suveníry, pretože napríklad magnetky tu stoja menej ako v okolitých obchodoch so suvenírmi.

Keby mám vymenovať najznámejšie miesta v Krakove, tak poviem hlavné námestie a Wawel. Práve druhé menované miesto je náš ďalší cieľ. Wawel je návršie alebo pahorok na brehu Visly, na ňom sa nachádza hrad a katedrála. Wawelský hrad je gotická stavba, ktorá pozostáva z viacerých objektov okolo centrálneho nádvoria. Wawelská katedrála je kostol, ktorý je dominantou nádvoria a má veľký historický význam, pretože sa jedná o miesto korunovácií poľských kráľov a niekoľko z nich tu je aj pochovaných (konkrétne 19).

Je približne 12 hodín, takže nasledujúci plán je jasný – obed. Najprv sme to chceli spraviť jednoducho a zašli sme do OC Galeria Krakowska, kde nás ale nič neoslovilo a tak ideme nájsť nejakú reštauráciu v starom meste. Mimochodom v nákupnom centre boli zavreté všetky obchody (okrem reštaurácií) a my netušíme prečo. Podľa kalendára dnes (02.02.2020) v Poľsku žiadny sviatok nie je a síce je nedeľa, ale podľa otváracích hodín by mali byť obchody normálne otvorené. Pokiaľ náhodou vieš, tak nám prosím daj vedieť, diki. No ale späť k jedlu, voľba padla na Beerhouse na Floriánskej ulici, kde sme si dali veľkú pizzu pre dvoch za cca 8eur.

Zhodli sme sa (nezhodli :D), že sa musíme ísť prejsť, aby nám pretrávilo a preto vyberáme náš najvzdialenejší cieľ - Ghetto Heroes Square (Plac Bohaterów Getta). Jedná sa o námestie v mestskej štvrti Podgórze, ktoré má veľmi smutnú minulosť, pretože slúžilo ako miesto zhromažďovania židovského obyvateľstva na transport do koncentračných táborov. Ako spomienka na tieto udalosti majú slúžiť stoličky, ktoré sú rozostavené po celom námestí a symbolizujú čakanie na odvoz do koncentračných táborov.

Hodiny neúprosne ubiehajú a my sme hore takmer celú noc, preto je najvyšší čas ísť spraviť check-in a vyspať sa. Naše ubytovanie Dietla 32 Residence sa nachádza približne 20 minút pešo z námestia smerom do starého mesta, takmer pod pahorkom Wawel. Cestou tam musíme prekročiť rieku Visla a to robíme na moste s anglickým názvom Father Bernatek's Bridge. Spomínam ho, pretože pozdĺž celého mosta sú zámky mladých a možno aj starších zaľúbencov. Takže ak si chcete nechať svoj zámok v Krakove, tak odporúčam práve tento most.

Približne o pol 3 sme dorazili na ubytovanie, spravili check-in, osprchovali sa a zaspali. Prvý budík 17:00 nič, druhý budík 17:30 opäť nič, vstávame približne 18:30 bez budíka. Pomaly sa dávame dokopy a ideme na večernú prechádzku Krakovom. Rozhodujeme sa, či ideme na víno alebo do cukrárne. Cukráreň vyhrala, cez deň nás jedna oslovila po ceste z hlavného námestia smerom na Wawel. Kopírujeme teda našu trasu spred pár hodín a po pár minútach sa nám ju podarilo nájsť, volá sa Cafe Mini. Google hodnotenie má iba 3,5* z 5*, ale my sa nemáme na čo sťažovať. Ivka si dala tiramisu pohár a ja ovocný pohár a obom nám chutilo, preto môžeme len odporúčať. Nasleduje prechádzka naspäť smerom na námestie a odtiaľ späť na izbu, pretože sme obaja sýti a nemáme už miesto na víno. A tiež počas našej návštevy cukrárne začalo vonku mierne pršať.

Ráno budík na 9:00. Dnes máme plán jasný, stihnúť check-out do 11:00, následne si dať na raňajky zapekanku v Okrąglak-u, pozrieť obchody v OC Galeria Krakowska a o 13:05 nastúpiť na autobus smer Žilina.

Sme pomerne rýchli, hotel opúšťame okolo 10tej a smerujeme na raňajky. Okrąglak sa nachádza približne 8 minút pešo, jedná sa o kruhovú budovu, po obvode ktorej sú samé predajne zapekaniek. Poctivo sme si spravili kolečko, pozreli všetky ponuky a nakoniec sme si vybrali Zapiekanki Krakowskie Lajkonik. Ja som si dal kombinácie šunky a kukurice, Ivka zase salámu. Zhodli sme sa, že zapekanky boli chutné a sme radi, že sme vyskúšali. Jedná sa o tradičné poľské jedlo, ktoré odporúčame vyskúšať. S plnými žalúdkami smerujeme do nákupného centra, kde sme strávili asi hodinu a trošku sme aj podporili poľskú ekonomiku :D Odtiaľ to máme na stanicu približne 5 minút a okolo 12:45 už sedíme v autobuse a čakáme na cestu domov.

My sa lúčime s Krakovom. Návšteva ďalšieho mesta je za nami a je čas na záverečné zhodnotenie. Začnem tým, že pre Ivku to bola premiérová návšteva, pre mňa 3. návšteva. Dvakrát som tu bol ešte zo strednej školy, takže niečo som si pamätal a niečo som videl prvýkrát.

Vyčlenili sme si na Krakov v podstate deň a pol a nám to bohato stačilo. Pokiaľ sa chystáš ostať v Krakove dlhšie, tak odporúčam ešte rôzne Krakovské múzea, vyhliadku Krakus Mound, prípadne Krakovskú ZOO. Ak ti nevadí aj troška cestovania, tak rozhodne odporúčam soľnú baňu Wieliczka, ktorá je vzdialená z centra Krakova približne pol hodinu autom. Miestne cestovky ponúkali aj zájazdy do koncentračného tábora Auschwitz alebo do podtatranského mesta Zakopané. Obe tieto miesta sa nenachádzajú priamo pri Krakove a sú dobre dostupné aj zo Slovenska, preto tie výlety využijú skôr zahraniční turisti zo vzdialenejších krajín.

Čo sa týka hodnotenia samotného Krakova, tak podľa mňa 2 dni na jeho návštevu stačia a ak ho mám porovnať s okolitými väčšími mestami, ktoré som navštívil (Praha, Budapešť, Viedeň, Brno, Ostrava), tak ho radím do horšej polovice. To však neznamená, že návštevu Krakova neodporúčam, práve naopak. Som rád, že som tu opäť mohol byť a už teraz mi behá po rozume myšlienka navštíviť niekedy aj hlavné mesto Poľska – Varšavu.

Ahoj, volám sa Miky a stojím za týmto blogom. Medzi moje hlavné záľuby patria cestovanie a turistika, práve preto takéto články nájdeš na tejto stránke YNTA- You’ll Never Travel Alone. Ako decko som cestoval s rodičmi, po 18-tke sme okúsili s kamošmi čaro roadtrip-ov, jedenkrát som si vyskúšal aj stopovanie. Cestu do niektorých krajín mi zase otvorilo štúdium na strednej alebo neskôr na vysokej škole. V posledných rokoch som cestoval najmä s priateľkou Ivkou na takzvané „City breaks“ po Európe, čo sú v podstate 2-3 dni strávené spoznávaním mesta alebo lokality. Začiatkom roka 2020 som musel tieto aktivity pozmeniť kvôli globálnej pandémii. Aktuálne cestujem (turistikujem) výhradne len po Slovensku a teda aj všetky nové články nájdeš v sekcii Slovensko. Väčšinou sa jedná o turistiku v našich najznámejších pohoriach, ale nájdeš aj články o menej známych turistických cieľoch alebo rozhľadniach, ktoré sú u nás veľmi obľúbené.

Chceš vedieť, keď Miky Ševec pridá nový blog?