Takto by sa dal zhrnúť môj postoj k prostriedku, prostredníctvom ktorého odosielateľ poskytuje informácie veľkému množstvu príjemcov. Médiá sa však dajú charakterizovať aj ako prostriedok, vďaka ktorému môže určitá skupina vplyvných ľudí ovládať názory širokej verejnosti. Každý z nás niekedy rozmýšľal nad tým, koľko hodín denne je v kontakte s médiami. Dá sa skonštatovať, že s médiami vstávame a s médiami zaspávame. V dnešnom modernom svete je prakticky nemožné vyhnúť sa kontaktu s nimi. Média sa do našich životov vryli tak hlboko, že si nevieme predstaviť ani deň bez toho aby nám internet, televízia alebo rozhlas priniesli tie najaktuálnejšie informácie.
Keď uvediem ako príklad sám seba, tak sa dá povedať, že som s médiami v kontakte takmer nonstop. Prvých desať minút môjho dňa strávim prezeraním noviniek, či už na sociálnych sieťach, alebo na všelijakých spravodajských portáloch.
Ja osobne vyhľadávam mediálny obsah najmä na internete. Je to pre mňa asi tá najpohodlnejšia cesta ako sa dostať k informáciám. A práve internet je tým najlepším príkladom toho, ako sa nám viaceré médiá snažia ponúkať klamlivé správy. Ako príklad môžem uviesť Facebook. Facebook je asi najpoužívanejšia sociálna sieť na Slovensku. Každému z nás sa určite stalo, že popri bežnom scorlovaní tejto sociálnej siete na neho vybehla správa, ktorá už na prvý pohľad vyzerala ako úplný blud. Čo si pamätám tak na mojej nástenke sa raz objavil článok o tom, že v nejakej vojnovej oblasti chodia po bojovom poli čierne sanitky a odoberajú ešte zdravé orgány z mŕtvych ľudí priamo na mieste. Nie som síce lekár, ale myslím si že odoberanie orgánov sa nedá zrealizovať len tak v priebehu pár minút mimo operačnej sály a v tak znečistenom prostredí. Jednoducho sa jednalo o nepravdivú informáciu takzvaný “hoax“. Doteraz mi vŕta hlavou prečo niekto podobný článok vôbec napíše. Skúsili ste si niekedy pod podobným článkom rozkliknúť kolónku komentáre? Je až strašidelné, že sa nájde mnoho jedincov, ktorí celému článku uveria a dokonca ho zdieľajú ďalej. Je samozrejmé, že podobné články vypúšťajú a zdieľajú najmä alternatívne médiá.
To, že médiá vo svete majú obrovskú moc si vplyvní ľudia všimli už dávno. Existuje mnoho prípadov, kde bola široká verejnosť ovplyvňovaná médiami. Môže ísť o etický postoj, politický názor alebo mnoho iných vecí. Vo všetkých prípadoch majú média tú moc ovplyvniť náš názor aj keď si to možno neuvedomujeme. Barry Levinson o takýchto situáciách natočil celý film: Vrtieť psom. V tomto filme je veľmi dobre znázornené ako ľahko a veľmi účinne sa dá manipulovať s názormi širokej verejnosti.
Myslím si, že je na mieste položiť si pár otázok. Dokážeme s médiami dobre pracovať? Sme schopní mediálne obsahy triediť, kriticky hodnotiť a vyberať len také správy, ktoré sú pre nás vhodné a zároveň sú aj pravdivé? V súvislosti s týmito otázkami môžeme spojiť napríklad pojem mediálna gramotnosť. Mediálnu gramotnosť môžeme charakterizovať ako schopnosť prijímať, analyzovať a vyhodnocovať informácie vo všetkých formátoch. Dá sa teda povedať, že mediálne gramotný človek vie porozumieť povahe masových médií a taktiež vie kriticky analyzovať správy. Dokáže si napríklad overiť informácie z viacerých zdrojov, a aj vďaka tomu vie určiť čo je pravda a čo je “hoax“.
Dokáže bežný človek pracovať s médiami natoľko dobre aby nimi nebol ovplyvňovaný? Podľa môjho názoru je to takmer nemožné. Každý z nás je nejakým spôsobom ovplyvňovaný médiami. Mediálne obsahy sú nám poskytované zámerne za tým účelom aby sme si mysleli to čo médiá chcú. Dá sa teda povedať, že ten kto vlastní médiá má obrovskú moc ovládať a ovplyvňovať obrovské masy ľudí.
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď Lubdo pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.