Cez Manínsku tiesňavu až na Veľký Manín

Vybrali sme sa do známej Manínskej tiesňavy a najmä na Veľký Manín, ktorý poskytuje úžasné výhľady na okolie.

Konečne pekný víkend, teda najmä sobota, ale tú sme my mali pracovnú. Využívame preto až druhý víkendový deň na objavovanie krás Slovenska. Zvolili sme si návštevu známej Manínskej tiesňavy a najvyššieho vrcholu Súľovských vrchov – Veľký Manín (891 m n. m.).

Cez noc bola prietrž mračien, takže očakávame dnes menší súboj s blatom. Autom prechádzame cez Manínsku tiesňavu (zastavíme sa tu po ceste späť) a parkujeme v obci Záskalie, kde začne a aj skončí naša túra. Za východiskový bod môžeme považovať autobusovú zastávku uprostred dediny, odkiaľ sa vydávame po zelenej značke. Trasa na prvých stovkách metrov vedie po asfaltovej ceste a následne po okraji lúky až do lesa. Chodník je miestami premočený, ale nejedná sa o veľkú prekážku. V lese je prekvapivo blata ešte o niečo menej, zato sklon chodníka sa zvyšuje.

Za najkrajšími výhľadmi na trase

O pár desiatok minút sa už nachádzame pri smerovníku Pod Veľkým Manínom, kde vymeníme zelenú turistickú značku za žltú. Dlho však na značke neostaneme, pretože ak chceme vidieť najkrajšie výhľady, tak je potrebnú odbočiť zo značky a vydať sa viac na hrebeň. Po chvíľkovom traverze prichádzame ku Partizánskej jaskyni, ktorá je na naše počudovanie pomerne veľká a hlboká. Od tohto bodu sa nám naskytujú pekné výhľady. Najmä na susednú Kostoleckú tiesňavu a v diaľke tiež môžeme pozorovať Súľovské skaly.

Na skalnom hrebeni je pomerne silný vietor, takže sa snažíme ísť miestami radšej mierne popod a vychádzame iba kvôli výhľadom, ktoré sa postupne menia a pred nami sa zjavuje susedný vrchol – Malý Manín (813 m n. m.). Pomaly sa približujeme naspäť k žltej značke. Teda aspoň sme si to mysleli, ale zle sme odbočili a vrátili sme sa omylom na predchádzajúcu vyhliadku :D Na druhý pokus to už ale zvládame a prichádzame k smerovníku Vápencová jaskyňa, kde volíme smer Manínska tiesňava, pretože tento chodník vedie práve tam.

Veľký Manín – vrchol

Chodník je síce pekne viditeľný, ale značenie trasy mizerné, resp. žiadne. Aj keď ideme oficiálne po žltej značke, od smerovníka sme videli asi len jedno značenie, aj to hneď na začiatku. Prichádzame k väčšiemu táborisku, odkiaľ vedie viacero ciest smerom dole. Jedna z nich je pravdepodobne „značený“ turistický chodník, ktorý by Vás mal doviesť až na začiatok Manínskej tiesňavy k autobusovej zastávke Považská Teplá,autocamp. My však volíme jediný chodník, ktorý vedie smerom nahor a teda na samotný vrchol Veľkého Manína. O niekoľko desiatok minút sa pred nami naozaj zjavuje menšia skalná pyramída, na ktorej je pripevnená vrcholová značka.

Celý vrchol je úplne zalesnený, takže tu nie je možnosť pokochať sa výhľadmi naokolo. Robíme vrcholové fotky a pomaly sa vydávame na spiatočnú cestu, ktorú sme už absolvovali takmer celú po žltej a následne zelenej turistickej značke. Cestou dole sa išlo horšie a na niektorých miestach sa aj dosť šmýkalo a preto si niektorí z nás odnášajú so sebou aj Manínske blato. Na ceste domov sme sa ešte na 10 minút zastavili aj v Manínskej tiesňave a urobili sme zopár „umeleckých fotiek“.

Parametre trasy – Veľký Manín

Štart: Záskalie

Hlavný bod: Veľký Manín (891 m n. m.)

Koniec: Záskalie

Trasa: Záskalie -> Pod Veľkým Manínom ->  Partizánska jaskyňa -> Vyhliadky -> Vápencová jaskyňa -> Veľký Manín -> Pod Veľkým Manínom -> Záskalie

Vzdialenosť: 7,4 km (Mapy.cz) / 8,1 km (Strava)

Stúpanie: 524 m (Mapy.cz) / 597 m (Strava)

Klesanie: 524 m (Mapy.cz) / 597 m (Strava)

Čas: 3 hodiny a 55 minút (Mapy.cz) / 2 hodiny a 15 minút (Strava – iba čas pohybu)

Meranie cez aplikáciu Strava

Mapa našej trasy podľa Mapy.cz

Záver

- väčšina trasy sa ide cez les a preto je potrebné rátať s blatom, ktoré sťažuje najmä spiatočnú cestu

- nachádza sa tu veľa vychodených chodníkov, preto je lepšie pozorne sledovať značenie

- pri silnom vetre, aký sme zažili my, je dobré sa dívať aj nad seba, pretože často padajú zo stromov konáre

- najkrajšie výhľady sa nachádzajú na skalnom hrebeni v úseku od Partizánskej jaskyne až po vyhliadku smerom na Malý Manín. Tento úsek sa však nenachádza na turistickej značke a preto je dobré mať mapy aj v telefóne

- na samotný vrchol taktiež nevedie turistická značka

Tento článok, ale aj omnoho viac nájdeš na našom blogu YNTA.sk

Ahoj, volám sa Miky a stojím za týmto blogom. Medzi moje hlavné záľuby patria cestovanie a turistika, práve preto takéto články nájdeš na tejto stránke YNTA- You’ll Never Travel Alone. Ako decko som cestoval s rodičmi, po 18-tke sme okúsili s kamošmi čaro roadtrip-ov, jedenkrát som si vyskúšal aj stopovanie. Cestu do niektorých krajín mi zase otvorilo štúdium na strednej alebo neskôr na vysokej škole. V posledných rokoch som cestoval najmä s priateľkou Ivkou na takzvané „City breaks“ po Európe, čo sú v podstate 2-3 dni strávené spoznávaním mesta alebo lokality. Začiatkom roka 2020 som musel tieto aktivity pozmeniť kvôli globálnej pandémii. Aktuálne cestujem (turistikujem) výhradne len po Slovensku a teda aj všetky nové články nájdeš v sekcii Slovensko. Väčšinou sa jedná o turistiku v našich najznámejších pohoriach, ale nájdeš aj články o menej známych turistických cieľoch alebo rozhľadniach, ktoré sú u nás veľmi obľúbené.

Chceš vedieť, keď Miky Ševec pridá nový blog?