Veľký Vreteň – Fudži pre Radoľcov

Náš prvý článok zo série „lockdownových“ – okres Kysucké Nové Mesto. Vyberieme sa na Veľký Vreteň – dominantný vrch nad obcou Radoľa. Túra opisovaná v článku sa uskutočnila 15.júna 2020.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu na Slovensku je každý z nás odkázaný na turistiku (alebo cykloturistiku) len v rámci svojho okresu. Z tohto dôvodu máme aj my menej možností kam vyraziť a preto sme sa rozhodli napísať články aj z túr, ktoré sme absolvovali v minulosti, ale zatiaľ ich na YNTA.sk nenájdeš.

V priebehu nasledujúcich dvoch týždňov (10.3.-23.3.) sa preto môžeš tešiť na nové články o túrach v Malej Fatre, Javorníkoch alebo aj v Kysuckých Beskydách, či Kysuckej vrchovine. Všetky tieto články postupne zverejníme na našom blogu YNTA.sk v sekcii Slovensko - Turistika.

Veľký Vreteň – kde ho nájdem?

Veľký Vreteň (820 m n. m.) je dominantný vrch týčiaci sa nad obcou Radoľa (okres Kysucké Nové Mesto). Leží v okrajovej časti pohoria Kysucká vrchovina. Priamo z Radole naň vedie jediný značený turistický chodník (zelené značenie). Na Vreteň sa každoročne organizuje aj Štefanský výstup, ktorého sa okrem miestnych zúčastňuje aj veľa obyvateľov susedných obcí.

Po neznačenej trase sa dá na vrchol dostať aj z Oškerdy (mestská časť Kysuckého Nového Mesta) alebo z obce Snežnica. Takmer celý masív Vretňa je porastený bukmi a smrekmi, preto je z jeho vrchu len veľmi obmedzený výhľad. Tesne pred dosiahnutím najvyššieho bodu sa však nachádza menšia čistinka, z ktorej je výhľad. Nájdeš na nej kríž a kryté posedenie, takže si so sebou môžeš zobrať aj väčšie občerstvenie.

Naša (zatiaľ) posledná túra na Veľký Vreteň

Túra opísaná v tomto článku sa uskutočnila 15.júna 2020. Náš výstup začíname pri ZŠ Radoľa, odkiaľ pokračujeme ešte chvíľu po asfaltke a následne už po prašnej ceste pomedzi novopostavené domy, ktoré každým rokom pribúdajú. Za domami začína chodník prudšie stúpať a privádza nás až priamo pod Vreteň. Samotný masív sa zdoláva na 10 serpentínach, kde najmä na ich začiatku očakávaj dávku blata. Počas Štefanského výstupu je na chodníku v dolnej časti blato a v hornej zase ľad. My však ideme dnes na vrchol ako jedni z mála a preto okrem blata na začiatku serpentín je ďalej chodník v dobrom stave.

Samotný prechod serpentín je viac-menej monotónny bez výhľadu. Na konci štvrtej serpentíny je možnosť odbočiť na neznačený, ale vychodený chodník, ktorým sa dá absolvovať traverz Vretňa. My pokračujeme ďalej smerom na hor. Po absolvovaní poslednej serpentíny prichádzame na čistinku s posedením – najlepším miestom na oddych a občerstvenie. Je odtiaľto výhľad na Kysucké Nové Mesto a okrajovú časť pohoria Javorníky.

Od posedu kráčame pár minút chodníkom po hrebeni a prichádzame na samotný vrchol. Symbolizuje ho vrcholový smerovník a menšia lavička, avšak výhľad znemožňujú okolité stromy. Nachádza sa tu aj vrcholová kniha, kde sa zapisujeme a pomaly začíname zostup rovnakou trasou.

Celá túra od ZŠ Radoľa a naspäť zaberie približne 2 hodiny. Sklon chodníka je strmší, ale s pravidelnými prestávkami turistika je vhodná aj pre deti alebo starších turistov. Pekné výhľady neočakávajte, ale ako vyvetranie v prírode je túra na Vreteň výborná. Najmä v aktuálnej situácii (10.3.2021), kedy je možné chodiť do prírody len v rámci okresu. Čo pre obyvateľov okresu Kysucké Nové Mesto znamená, že môžu navštíviť len časti Kysuckej vrchoviny alebo Javorníkov.

Naše odporúčanie: Ak chceš túto turistiku absolvovať, tak si vyber deň, kedy je už pár dní pekné počasie, aby si sa nebrodil blatom. V zime si zo sebou vezmi protišmykové návleky alebo mačky, ktoré ti veľmi môžu pomôcť absolvovať túto trasu po nohách a nie po zadku. :D

Parametre trasy – Veľký Vreteň

Štart: ZŠ Radoľa

Hlavný bod: Veľký Vreteň (820 m n. m.)

Koniec: ZŠ Radoľa

Trasa: ZŠ Radoľa -> Veľký Vreteň -> ZŠ Radoľa

Vzdialenosť: 5,2 km (Mapy.cz)

Stúpanie: 446 m (Mapy.cz)

Klesanie: 446 m (Mapy.cz)

Čas: 2 hodiny a 10 minút (Mapy.cz)

Meranie cez aplikáciu Strava (iba cesta hore)

Mapa našej trasy podľa Mapy.cz

Ahoj, volám sa Miky a stojím za týmto blogom. Medzi moje hlavné záľuby patria cestovanie a turistika, práve preto takéto články nájdeš na tejto stránke YNTA- You’ll Never Travel Alone. Ako decko som cestoval s rodičmi, po 18-tke sme okúsili s kamošmi čaro roadtrip-ov, jedenkrát som si vyskúšal aj stopovanie. Cestu do niektorých krajín mi zase otvorilo štúdium na strednej alebo neskôr na vysokej škole. V posledných rokoch som cestoval najmä s priateľkou Ivkou na takzvané „City breaks“ po Európe, čo sú v podstate 2-3 dni strávené spoznávaním mesta alebo lokality. Začiatkom roka 2020 som musel tieto aktivity pozmeniť kvôli globálnej pandémii. Aktuálne cestujem (turistikujem) výhradne len po Slovensku a teda aj všetky nové články nájdeš v sekcii Slovensko. Väčšinou sa jedná o turistiku v našich najznámejších pohoriach, ale nájdeš aj články o menej známych turistických cieľoch alebo rozhľadniach, ktoré sú u nás veľmi obľúbené.

Chceš vedieť, keď Miky Ševec pridá nový blog?