Cez Ploskú na Chatu pod Borišovom a samotný Borišov

V druhom „lockdown-ovom“ článku Ťa vezmeme ako rebeli rovno do 2 okresov (Martin a Ružomberok). Neboj sa, nič sme neporušili. Táto túra na Ploskú a Borišov sa uskutočnila ešte na jeseň v roku 2019.

Vzhľadom na aktuálnu situáciu na Slovensku je každý z nás odkázaný na turistiku (alebo cykloturistiku) len v rámci svojho okresu. Z tohto dôvodu máme aj my menej možností kam vyraziť a preto sme sa rozhodli napísať články aj z túr, ktoré sme absolvovali v minulosti, ale zatiaľ ich na YNTA.sk nenájdeš.

V priebehu nasledujúcich dvoch týždňov (10.3. - 23.3.) sa preto môžeš tešiť na nové články o túrach v Malej Fatre, Javorníkoch alebo aj v Kysuckých Beskydách, či Kysuckej vrchovine. Všetky tieto články postupne zverejníme na našom blogu YNTA.sk v sekcii Slovensko - Turistika.

Základné info o vrcholoch Ploská a Borišov + pandemické (lockdown-ové) údaje o okresoch

Ploská (1.532 m n. m.) a Borišov (1.510 m n. m.) sú výrazné susedné masívy v Hôlnej Fatre, najvyššom podcelku pohoria Veľká Fatra. Oba vrcholy poskytujú pekný kruhový výhľad a vedie na ne viacero výstupových ciest.

Na Ploskú je možnosť vystúpiť z Liptovských Revúc po žltej značke alebo v smere od najvyššieho (oficiálneho) vrcholu pohoria Ostredku po červenej značke, prípadne od Chaty pod Borišovom takisto po červenej. Na Borišov vedie tiež viac trás: v smere od Ploskej (červená), z Belej-Dulíc (zelená) alebo z Necpál (modrá). Všetky značenia sa stretávajú pri Chate pod Borišovom a odtiaľ na vrchol vedie už len žlté značenie.

Chata pod Borišovom (1 300 m n. m.) je horská chata pod vrchom Borišov vo Veľkej Fatre. Zariadenie s celoročnou prevádzkou sa nachádza v sedle medzi Borišovom a Ploskou v centrálnej časti pohoria. – Zdroj Wikipédia

Liptovské Revúce – časť Vyšné Revúce (náš východiskový bod) – okres Ružomberok

Ploská – hranica okresov Martin a Ružomberok

Borišov a Chata pod Borišovom – okres Martin

Začíname výstupom na Ploskú a potom na Chatu pod Borišovom

Túru v tomto článku sme absolvovali 14.10.2019, kedy sme ešte žiaden lockdown nepoznali. Auto parkujeme na okraji lúky v obci Liptovské Revúce, konkrétne v jej časti Vyšné Revúce. Priamo od auta nás vedie žlté turistické značenie. Po prvotnom krátkom úseku cez les vychádzame na rameno kopca, ktoré je bez stromov a takto to bude až po vrchol.

Keďže Ploská je naozaj ploská, tak jej vrchol neuvidíš, kým na ňom nebudeš stáť. Tento kopec je veľmi podobný Stohu v Malej Fatre. Zatiaľ naše pohľady zamestnáva susedný skalný vrchol Čierny kameň (1.479 m n. m.), ktorý pôsobí veľmi majestátne a vysoko. My však vieme, že z vrchola Ploskej sa naň budeme dívať zhora.

Pravidelným tempom bez dlhšej pauzy prichádzame do sedla Ploskej, kde sa ku nám pripája zelená značka, ktorá traverzuje práve vyššie spomínaný Čierny kameň ( jeho vrchol nie je voľne dostupný). V sedle sa okrem smerovníka nachádza aj prístrešok, kde si dávame prvú väčšiu pauzu. Zo sedla na vrchol to je ešte 30 minút, približne v tretine trasy sa odpája zelené značenie a ďalej vedie traverzom Ploskej. Túto trasu neodporúčame využívať v zime, kvôli hroziacim lavínam. My pokračujeme po poctivo žltej ďalej.

Konečne sme dosiahli vrchol. Síce je október, ale slnko nás príjemne vyhrieva, takže nemáme problém si dať kratšiu pauzu a pokochať sa výhľadom. Dobre vidíme už spomínaný Čierny kameň a tiež náš druhý dnešný cieľ Borišov. Okrem samotnej Veľkej Fatry je pekný výhľad aj na Nízke Tatry, Zapadné Tatry alebo Chočské vrchy. Celú túto scenériu ešte vylepšuje inverzia, na ktorú sme mali šťastie. Na vrchole sa okrem turistického značenia nachádza aj pomník vojaka Ondreja Kissa. Meníme žltú značku za červenú a chystáme sa na zostup.

Kým južné svahy Ploskej sú mierne, sever je pomerne prudký, čo nás mierne prekvapilo pretože sme z tejto strany Ploskú doteraz nikdy nenavštívili. Teraz tadiaľto len schádzame, ale plánovali sme sa rovnakou trasou vrátiť aj ku autu. Dohodli sme sa, že túto komplikáciu budeme riešiť neskôr. Prudké klesanie nahrádza zvlnená rovina a následne sa už pred nami objavuje Chata pod Borišovom. Vchádzame dnu a na naše prekvapenie sme o pol 11 prví návštevníci. Jesť nejdeme, pretože by sa nám ťažko šlapalo na Borišov, volíme len nápojové osvieženie. Ja ako nešofér Sprite a Juro ako šofér pivo (nie, nie je to chyba).

Opúšťame chatu a ideme na Borišov

Plní energie (alebo vody) pokračujeme smerom na vrchol. Tentokrát meníme červené značenie za žlté. Výstup na Borišov je jedným slovom prudký. V niektorých pasážach sa nachádza kosodrevina, ktorá bráni slnečným lúčom a chodník tu je preto zamrznutý, takže si budeme musieť dávať pozor najmä pri ceste dole. Pivo je asi lepšie ako Sprite, pretože nestíham Jurovemu tempu a doprajem mu dotknúť sa vrcholovej značky prvému. O malú chvíľu za ním už vidím vrchol konečne aj ja.

Vrchol Borišova podobne ako vrchol Ploskej ponúka kruhový výhľad. Najväčší rozdiel je, že teraz nám výhľad na Nízke Tatry blokuje práve Ploská, pekne však vidíme hrebeň zvyšku Hôlnej Fatry alebo tiež Malú Fatru. Oba vrcholy ponúkajú teda výborný výhľad, keby však musím rozhodnúť, ktorý výhľad je krajší, tak hlasujem za Ploskú.

Nás teraz čaká porada, čo ďalej. V zime by bola jediná rozumná voľba ísť naspäť cez Ploskú, ale našťastie je ešte len jeseň a my máme viacero možností. Schádzame Borišov, zamávame aj chate a pokračujeme k smerovníku Nad Studeným, kde volíme traverz Ploskej do sedla Chyžky po modrej značke. Táto trasa zaberie trochu času, pretože prechádzame viacero žľabov a ramien Ploskej. Stále sme však toho názoru, že to je lepšie ako ísť opäť cez vrchol.

Konečne sme v sedle Chyžky, kde chceme zvoliť žltú značku, ale je to pomerne zložité, pretože smerovník uprostred lúky je zlomený a žiadne iné značenie nevidíme. Pomáhame si online mapami v mobile a systémom pokus-omyl sa nám darí žltú značku nakoniec nájsť. Schádzame z hrebeňa do Zelenej doliny, ktorou nás čaká ešte približne 5-kilometrová cesta ku autu. Po spätnom zamyslení sme sa nakoniec zhodli, že rozumnejšie a najmä záživnejšie by bolo zvoliť spiatočnú cestu cez Ploskú, pretože by bola kratšia a tiež by sme sa mohli dlhšie kochať peknými výhľadmi.

Táto túra patrí medzi veľmi pekné jednodňovky vo Veľkej Fatre a to najmä vďaka výborným výhľadom, takže odporúčame ju absolvovať za jasného počasia alebo inverzie. Vzhľadom na svoju dĺžku nie je vhodná pre deti, prípadne stojí za zváženie prenocovať na Chate pod Borišovom. V zime odporúčame sa vyhýbať žľabom a teda netraverzovať Ploskú ani z jednej strany, ale ísť pekne po ramene na vrchol. Určite by sme v zime chceli vyskúšať ísť na Ploskú na skialp. Veríme, že Vás tento článok bude motivovať na pobyt (a pohyb) v prírode!

Parametre trasy – Ploská a Borišov

Štart: Vyšné Revúce

Hlavné body: Ploská (1.532 m n. m.), Borišov (1.510 m n. m.)

Vedľajšie body: Chata pod Borišovom (1.300 m n. m.)

Koniec: Vyšné Revúce

Trasa: Vyšné Revúce -> sedlo Ploskej -> Ploská -> Nad Studeným -> Chata pod Borišovom rázcestie -> Chata pod Borišovom -> Borišov -> Chata pod Borišovom -> Chata pod Borišovom rázcestie -> Nad Studeným -> sedlo Chyžky -> Vyšné Revúce

Vzdialenosť: 18,7 km (Mapy.cz)

Stúpanie: 1129 m (Mapy.cz)

Klesanie: 1129 m (Mapy.cz)

Čas: 7 hodín a 15 minút (Mapy.cz)

Mapa našej trasy podľa Mapy.cz

Ahoj, volám sa Miky a stojím za týmto blogom. Medzi moje hlavné záľuby patria cestovanie a turistika, práve preto takéto články nájdeš na tejto stránke YNTA- You’ll Never Travel Alone. Ako decko som cestoval s rodičmi, po 18-tke sme okúsili s kamošmi čaro roadtrip-ov, jedenkrát som si vyskúšal aj stopovanie. Cestu do niektorých krajín mi zase otvorilo štúdium na strednej alebo neskôr na vysokej škole. V posledných rokoch som cestoval najmä s priateľkou Ivkou na takzvané „City breaks“ po Európe, čo sú v podstate 2-3 dni strávené spoznávaním mesta alebo lokality. Začiatkom roka 2020 som musel tieto aktivity pozmeniť kvôli globálnej pandémii. Aktuálne cestujem (turistikujem) výhradne len po Slovensku a teda aj všetky nové články nájdeš v sekcii Slovensko. Väčšinou sa jedná o turistiku v našich najznámejších pohoriach, ale nájdeš aj články o menej známych turistických cieľoch alebo rozhľadniach, ktoré sú u nás veľmi obľúbené.

Chceš vedieť, keď Miky Ševec pridá nový blog?