Bojíte sa niekomu zavolať? Zbavte sa už navždy strachu z telefonovania

Poznáte to aj vy, keď máte zavolať šéfovi či osloviť potenciálneho klienta?

Zrazu sa vám rozbúši srdce, začnete sa potiť, máte studené ruky a neviete sa týchto pocitov zbaviť. Namiesto vytočenia čísla zapínate počítač a píšete mail. Strach z telefonovania vie s človekom poriadne zamávať. O to horšie to prežívajú ľudia, ktorých práca zahŕňa telefonovanie a dohadovanie obchodných stretnutí. Ak vám strach z telefonovania nepríjemne zasahuje do života, možno vám pomôže práve tento článok.

Príznaky úzkosti z telefonovania

pocit nevysvetliteľného strachu pred hovorom a aj po ňom

odkladanie alebo úplné vyhýbanie sa telefonovaniu

obavy z obťažovania druhej osoby

trápite sa, že poviete niečo nevhodné alebo trápne

po hovore sa snažíte analyzovať celý hovor do detailu, niektoré slová si beriete príliš osobne

trasenie tela, spotené dlane, nevoľnosť

búšenie srdca

problémy s koncentráciou počas hovoru

Ako prekonať strach z telefonovania?

Ide o veľmi častý problém u ľudí, nie ste v tom sami. Existujú spôsoby, ktoré vám pomôžu prekonať ho. Čím viac budete telefonovať, tým skôr sa zbavíte diskomfortu, ktorý pri telefonovaní pociťujete. Je to ako terapia. Pomôcť vám môžu aj nasledujúce tipy:

Zamerajte sa na cieľ hovoru

Nelámte si hlavu nad tým, čo sa môže počas hovoru pokaziť alebo čo si ten druhý myslí, zamerajte sa na cieľ hovoru.

Čo sa snažíte dosiahnuť týmto hovorom?

Ako tento hovor spraviť produktívnym?

Aké informácie chcete získať od osoby, ktorej ste zavolali a čo chce ona získať od vás?

Ako odkomunikujete svoje potreby?

Zmierte sa s tým, čo sa môže pokaziť

Mýliť sa je ľudské a platí to aj pri telefonovaní. Položte si otázku: „Čoho sa skutočne bojím?” Môže to byť koktanie, zabúdanie, neschopnosť vyjadriť myšlienku správnymi slovami, odmietnutie, výsmech atď. Jednoducho sa tým netrápte, svet sa nezrúti pre jeden omyl. Keď si zadefinujete to, čo vám naháňa hrôzu, pracujte na tom, aby ste to mohli zlepšiť a vyvarovať sa prípadnému trapasu.

Pýtajte sa a buďte milí

Či už sa snažíte získať nového klienta alebo dosiahnuť predaj, vytvorte si s osobou na linke vzťah. Takže túto osobu musíte spoznať, opýtajte sa napríklad na to, aký má deň. Ľudia o sebe radi rozprávajú, takže dajte tomu človeku priestor. Vznikne tak medzi vami pozitívna atmosféra a dobudúcna udržíte priaznivý obchodný vzťah.

Napíšte si scenár a držte sa ho

predstavte sa

zapíšte si otázky, ktoré chcete položiť druhej osobe

navrhnite riešenie ich problému

zhrnutie, naplánovanie stretnutia

Dajte si pozor, aby ste nezneli príliš strojene, konverzácia by mala byť uvoľnená a plynulá. Scenáru sa držte len preto, aby ste nezabudli na niečo dôležité.

Nahrajte si svoj hovor

Pre mnohých ľudí je ich vlastný hlas na nahrávke odpudzujúci. Ak si však nahráte a následne vypočujete predošlý hovor, rýchlo zistíte, čo by sa dalo vylepšiť a čomu by ste sa mali nabudúce vyvarovať. Analyzujte svoje silné a slabé stránky a sledujte váš osobný pokrok. Po každom hovore si položte tieto otázky:

Aký bol tón môjho hlasu?

Dobre som sa predstavil?

Držal som sa cieľu?

Nerobil som príliš dlhé pauzy?

Aká bola reakcia môjho klienta?

Bol som dostatočne presvedčivý?

Bol som schopný dohodnúť stretnutie alebo predaj?

Ako som prezentoval svoju spoločnosť?

Nezabudnite si svoje postrehy zapísať, aby ste vedeli napraviť svoje chyby. Pokojne požiadajte o radu aj vášho kolegu či nadriadeného.

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na blogy@refresher.sk.

Ohodnoť blog
4
Poslať správu
Podnikateľ a kouč, školiteľ osobného rozvoja a predaja. Zakladateľ spoločnosti FIN4YOU a autor knihy Coach.

Chceš vedieť, keď Milan Tkáč pridá nový blog?

Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.