Volvo opäť potvrdzuje svoju pozíciu inovátora v automobilovom priemysle a do roku 2025 vstupuje s veľkými plánmi. Spoločnosť spojila sily s firmou Waabi, s ktorou chce na cesty priniesť viac autonómnych nákladiakov. Tento krok by mohol priniesť želané riešenie pre odvetvie nákladnej dopravy v USA, ktorá čelí nedostatku vodičov. Okrem technologických prelomov však Volvo čelí aj ekonomickým výzvam. Po silnom raste v roku 2024 sa trh ochladzuje, klesajú zisky a neistoty spojené s elektromobilitou prinášajú nové otázky.
Kamióny bez vodičov
V rámci spolupráce, ktorú spoločnosti oznámili 4. februára 2025, bude AI softvér Waabi Driver inštalovaný do nákladných áut Volvo s cieľom zvýšiť bezpečnosť a efektívnosť nákladnej dopravy. Výhodou AI od Waabi je, že na rozdiel od iných modelov, dokáže nasimulovať a predvídať situácie na ceste bez toho, aby ich bolo nutné testovať v reálnom čase, čo znamená, že výrazne šetrí nielen čas aj financie. Integráciou softvéru do nákladiakov sa navyše vylepšia funkcie brzdenia, napájania a množstvo ďalších. Vozidlá poháňané Waabi Driver sa začnú testovať v priebehu tohto roka a technológia bude integrovaná nielen do existujúcich, ale aj do pripravovaných autonómnych nákladiakov Volvo VNL, ktoré sa vyrábajú v najväčšom závode Volva vo Virgínii. Plány mať v produktovom rade nákladiak VNL, oznámil švédsky podnik ešte v máji minulého roka a v kooperácii s doručovacou spoločnosťou DHL stihol aj zopár testovacích jázd. Pre švédskeho výrobcu vozidiel to nie je prvý kontakt s Waabi. Dcérska spoločnosť rizikového kapitálu Volvo Group Venture Capital bola prvým investorom do tejto technológie, ku ktorému sa pridali aj veľké podniky ako Uber, Nvidia a Porsche. AI z dielne Waabi bola pritom testovaná už predtým, na flotile autonómnych kamiónov logistickej odnože, Uber Freight. Volvo a Waabi dúfajú, že vďaka spolupráci sa autonómne kamióny stanú už čoskoro bežnou realitou.
Volvo ide „s dobou“
Aby si spoločnosť Volvo zachovala krok s rýchlym vývojom, do vývoja autonómnym vozidiel vstúpila už v roku 2017. O 2 roky neskôr predstavila elektrický nákladiak Vera, ktorý testovala v pilotnom programe vo Švédsku. Na americkom trhu, okrem DHL, nadviazala spoluprácu s Aurora Innovation, ktorá sa zaoberá autonómnymi technológiami, s cieľom ďalej rozvíjať svoje schopnosti v tejto oblasti.
Potenciál je obrovský
Dopravný priemysel sa môže rozvíjať rýchlejšie a efektívnejšie aj kvôli takýmto inováciám, keďže logistika v USA bojuje s problémami. Podľa portálu Freight Waves, sú niektorí profesionáli z oblasti názoru, že nákladná doprava má nedostatok vodičov, iní sa zas domnievajú, že problém spočíva vo vysokej fluktuácii v dôsledku dlhého pracovného času a neadekvátnej mzdy. Autonómne vozidlá by mohli byť prelomovým riešením tohto problému. O ich potenciáli svedčia aj čísla poradenskej firmy McKinsey & Co. Tá, vo svojej správe zo septembra 2024, odhaduje, že do roku 2035 by globálny trh s týmto typom vozidiel mohol mať hodnotu 616 miliárd USD, pričom len na USA pripadá 178 miliárd USD. [1]
Chcú tak pomôcť šoférom
Ďalší krok k budúcnosti bez vodičov spravila dcérska spoločnosť Volvo Buses vo verejnej autobusovej doprave. V spolupráci s firmami VL a Svealandstrafiken na jar zaháji nový skúšobný systém na podporu autonómneho riadenia pre šoférov autobusov. Testy budú prebiehať na elektrobusoch na trasách v meste Västerås. Systém však nebude nahrádzať šoférov, ale skôr ich odbremeňovať a zároveň zvyšovať bezpečnosť a pohodlie. Zároveň bude automatizovať odchody a príchod na zastávky, vďaka čomu sa vodiči budú môcť sústrediť na premávku. Sľubuje aj ekonomické a environmentálne výhody ktoré by mali vyplývať z minimalizácie opotrebovania autobusov. Podľa projektového manažéra Volvo Buses, Joakima Jonssona, sú plne autonómne autobusy veľkou hudbou budúcnosti. Naopak. vedúci technológie a inovácií Svealandstrafiken, Geert Schaap, vidí ďalšie potenciálne využitie, napríklad v navádzaní k nabíjacím staniciach alebo do umyvární. Testy budú trvať 6 mesiacov a súčasťou bude aj vedecká štúdia realizovaná v spolupráci s Chalmers University of Technology s cieľom posúdiť jej vplyv na vodičov aj cestujúcich.
Čaká ho náročný rok
Spoločnosť Volvo dosiahla v minulom roku dobré finančné výsledky, pričom jej predaje vzrástli o 8 percent s viac ako 708 tisícami predaných vozidiel. Prevádzkové príjmy sa zvýšili o 12 percent na 22,3 miliardy SEK (2,04 miliardy USD). Náročnejšiu situáciu vykresľujú posledné 3 mesiace minulého roka, keďže zisk spoločnosti klesol o 28 percent na necelé 4 miliardy SEK (366 miliónov USD). Firma prepad odôvodnila znížením ocenenia jej spoločnosti Novo Energy, ktorú vlastní so švédskym Northvolt. Tržby v štvrtom kvartáli vzrástli len o 2 percentá s predajmi vyššími o 1 percento v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023.* Čo sa týka predajov, Volvo zaznamenalo 6- percentný pokles v Číne, a 2-percentný pokles v USA. Výhľadové vyhlásenia výrobcu, ale poukázali na náročný rok 2025, pričom sa odvoláva na pomalší rast trhu, rastúce zľavy a geopolitické neistoty, ako sú obchodné clá. Predaje elektrických áut síce vzrástli v minulom roku zo 16 na 23 percent, ale ich prijatie verejnosťou stagnuje. Kvôli tomu Volvo na jeseň zrušilo záväzok predajov čisto elektrických áut do roku 2030. Stále má však v ponuke prémiové hybridné a plug-in hybridné modely.
Akcie v zelených číslach
Napriek ťažkostiam na globálnom trhu, dokáže Volvo prinášať spoľahlivé vozidlá a inovácie, čo vidieť aj na hodnote akcií spoločnosti na burze. Tie sa pri pohľade na 5-ročnú výkonnosť nachádzajú v zelených číslach a za toto obdobie si pripísali viac ako 80 percent k svojej hodnote, napriek tomu, že v roku 2022 a 2024 čelili niekoľkomesačnému obdobiu poklesov. V minulom roku dosiahli akcie historické maximum, keď v marci vzrástli na takmer 315 SEK (28,83 USD). K 10. februáru 2025 sa na štokholmskej burze Nasdaq Stockholm obchodovali veľmi blízko tejto úrovne, 312,40 SEK (28,59 USD). Podľa Google Finance, k tomu dátumu dosiahla trhová kapitalizácia na úrovni 635,41 miliardy SEK (58,1 miliardy USD).*
Vývoj cien akcií spoločnosti Volvo v SEK za posledných 5 rokov. (Zdroj: Investing.com)*
Olívia Lacenová, hlavná analytička spoločnosti Wonderinterest Trading Ltd.
* Minulá výkonnosť nie je zárukou budúcich výsledkov.
[1] Výhľadové vyhlásenia vychádzajú z predpokladov a aktuálnych očakávaní, ktoré môžu byť nepresné, alebo z aktuálneho ekonomického prostredia, ktoré sa môže zmeniť. Takéto vyhlásenia nie sú zárukou budúcej výkonnosti. Zahŕňajú riziká a ďalšie neistoty, ktoré sa dajú ťažko predvídať. Výsledky sa môžu podstatne líšiť od výsledkov vyjadrených alebo implikovaných v akýchkoľvek výhľadových vyhláseniach.
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď Olivia Lacenova pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.