Stratégia „Sex sells“ v móde

Ak niekde do reklamy patrí stratégia "sex sells", tak je to určite v móde. Prečo?

Snáď žiadnemu inému biznisu nesedí lepšie staré známe „sex sells“, než tomu módnemu.

Tvorcovia módnych kampaní už neraz posunuli hranice kontroverznosti a boli konfrontovaní negatívnymi útokmi verejnosti. Sexom sa však často snažia predávať aj značky, ktoré od jeho spojenia so svojim produktom, alebo službou majú najďalej. Stratégia „sex sells“ v takomto prípade vyzerá prvoplánovo a ostáva nepochopená.

Prečo to však v móde neplatí? Vysvetlenie je možno až príliš jednoduché - pretože šaty sú sex. Úprimne, je veľmi pravdepodobné, že ste v živote aspoň raz boli pri výbere šiat ovplyvnený možnosťou mať sex, vzbudiť túžbu v iných.

Hovoriť by nám o tom vedel jeden z tvorcov najkultovejších a najšokujúcejších reklám v histórii módy, majster so sklonom k provokácii – pán Tom Ford. Muž, ktorý vidí dvojitý význam aj tam, kde je ťažké nájsť vôbec nejaký význam. Fordova reklama na parfum Opium s nahou Sophie Dahl je reklamou s najväčším počtom sťažností v histórii ASA (The Advertising Standards Authority (ASA), presnejšie ich bolo cez viac ako tisíc. Nemusíte dva krát hádať, aby ste prišli na to, že Opium je jednou z najpredávanejších parfémov značky YSL.

Alebo taký módny dom Gucci – v 90 rokoch stagnujúca spoločnosť s luxusným tovarom na pokraji bankrotu, ktorá sa pod vedením Toma Forda zmenila na značku s medzinárodným úspechom a jej predaje narástli o 90 %.

Aktuálnejším príkladom je Kampaň Eckhaus Lattasovej z jari 2017, ktorá zachycuje modelov uprostred pohlavného styku. Niet sa čomu diviť, že ich webová stránka padla vďaka rekordnej návštevnosti. Dostatočne presvedčivé dôkazy, čo poviete?

Niet pochýb o tom, že stratégia sex sells je fungujúcou a zaručenou cestou k vzbudeniu pozornosti a na ocenení sexuality nie je nič zlé, ale tendencia niektorých módnych návrhárov ísť až na samé dno, je povedzme zbytočne poburujúca. Jednoducho sex bude vždy predávať (aspoň vychádzajúc z informácie, že na rande sa chodiť musí).

Chute a obchodné zvyky zákazníkov sa však menia a v súčasnosti je to skôr aktivizmus, ktorý nahrádza sex, ako nové pravidlo zobrazovania v kampaniach a koncept spoločensky uvedomelej reklamy preniká aj do módy, viď poslednú kampaň Stelly McCartney, ktorá bola nafotená na skládke odpadu.

Jeden z trendov, ktorý pozorujeme je aj tzv. „desexualizácia“ reklamy na módu a inšpirácia touto zmenou smerom k menej prehnane sexuálnej reklame. Spôsob akým kupujúci definujú čo je sexi, je dnes viac autentický, pravdivejší a menej provokatívny.

Viditeľná zmena k viac zdržanlivým kampaniam nastáva napríklad aj u značiek ako Abercrombie a American Apparel, ktorá je známa svojou agresívnou porno reklamou, ale tiež ju pozorujeme aj u vyššie spomínaného Gucciho.

Ďalšie príklady kampaní módnych značiek s podtónom "sex sells":

Zdroj foto: Pinterest

Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na blogy@refresher.sk.

Ohodnoť blog
0
Poslať správu

Chceš vedieť, keď Michaela Bičkošová pridá nový blog?

Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.