Ceny Grammy sú právom považované za najdôležitejšie hudobné ocenenia v súčasnom svete. Rap má svoje zastúpenie ako žáner od roku 1989. Bohužiaľ, vzťah rapu a cien Grammy môžeme len s ťažkostami označiť za symbiotický a harmonický. Poďme sa spolu pozrieť na tento turbulentný vzťah a jeho možné príčiny.
Hneď na prvom ročníku ceremónie, kedy rap dostal svoju vlastnú kategóriu sa dostavili prvé problémy. Akadémia prehliadala a ignorovala niektorých rapových umelcov pre ich kontroverznosť (N.W.A). Čo mal byť sviatok hip-hopu v televíznom primetime sa zmenilo na fiasko. Prvá samostatná rapová kategória v histórii Grammy (Rap Best Perfomance) sa neplánovala odvysielať v televízií, z dôvodu časovej tiesne. Viacerí rapoví umelci tej doby sa rozhodli preto bojkotovať ceny.
V posledných rokoch môžeme sledovať viac a viac umelcov z hip-hopového odvetia ignorovať ceny Grammy nielen svojou neprítomnosťou, ale aj nezaradením svojich projektov do súťaže. V roku 2017 Frank Ocean neuvoľnil svoj album Blonde pre Grammy. Nazval to svojím „Colin Kaepernick“ momentom. Úmysel tohto rozhodnutia a jeho dôvod bol spochybnený ľuďmi z tímu Grammy v podcaste pre časopis Rolling Stones, na to však Frank reagoval veľmi rázne. V tom istom roku ceny Grammy bojkotovali aj ďalší umelci ako Kanye West, Justin Bieber a Drake. Posledný menovaný dal prednosť koncertnej šnúre v Európe aj keď dopredu vedel, že v tom čase bude ako obvykle prebiehať ceremoniál ocenení. Aj keď počas svojej neprítomnosti získal dva gramofóny, jeho vyjadrenie počas koncertu v Manchestri posiela jasný odkaz:
"Thank God I stayed here and did what I was supposed to be doing [performing in Manchester], for the people who actually care about my music."
O rok neskôr titán z Toronta vystupňoval svoj odpor a neuvoľnil svoj vydarený projekt More Life pre Grammy.
Vráťme sa, ale späť k Frankovi a jeho odpovedi pre producentov cien Grammy. V nej totiž vyjadril svoj názor na výhru 1989 od Taylor Swift v kategórií najlepší album v roku 2016.
Tu narážame na jedno z najväčších úskalí vo vnútri vzťahu rapu a cien Grammy. Hip-hopoví umelci sú extrémne prehliadaní, ak ide o víťazstvá v hlavných kategóriách. Zastavme sa na chvíľu a objasnime si teóriu okolo „gramofónov“.
zdroj: gifer
Jednotlivé kategórie sú zväčša rozdelené žánrovo, pričom pokrytie rôznych žánrov je naozaj široké a jedná sa o kvantum špecifických kategórií (celkovo 84). Avšak hlavné kategórie, ktorými sú: album roku, nováčik roku, pieseň roka a nahrávka roka sú multižánrové. Rozdiel medzi nahrávkou a piesňou roka je v ocenených ľuďoch. U nahrávky sa oceňuje celý nahrávací proces, preto cenu Grammy dostanú zvukoví inžinieri, mix inžinieri a ľudia, ktorí sa podieľali na celom technickom procese. U piesne roku sú ocenený skladateľ, textár a ľudia, ktorí sa podieľali na kompozícií skladby. V hlavných kategóriách rap absolútne stráca napriek tomu, že každoročne má v nomináciách viacero želiezok v ohni. Počas celej histórie, kedy je rap súčasťou cien Grammy, vyhrali hip-hopoví umelci v hlavných kategóriách iba 6 krát.
Jedná sa o férovú záležitosť? Je rap viac ako konkurencie schopný v porovnaní s ostatnými žanrami alebo proste rapery len vyplakávajú a hladkajú si svoje poranené ego?
Ceny Grammy sú založené na kvalite. Nejedná sa predsa o sms hlasovanie v prospech svojho favorita na základe sympatií. O víťazoch rozhoduje akadémia odborníkov, ktorej členovia musia spĺňať určité kritéria. Súhlasím, že z toho kvanta rapových projektov, ktoré každoročne vychádzajú, nie všetky disponujú nadpriemernou kvalitou. Tento rok je nominovaný album Scorpion v kategórií album roku. Pritom sa jedná o jeden z najslabších albumov torotnského rodáka a v minulom roku vyšlo XY lepších rapových projektov, ktorým zaberá pomyslené miesto v nominácií. Osobne to vnímam, ako určitý spôsob líškania sa najväčšiemu menu súčasnej hudby.
Avšak existuje veľa kvalitných albumov, ktoré si titul album roka jednoznačne zaslúžili. Kendrickové dva posledné albumy, To Pimp a Butterfly a Damn ovplývali obrovskou kvalitou a pritom nezískali toto ocenenie na úkor, dovolím si tvrdiť, jasne slabších albumov (Taylor Swift -1989, respektíve Bruna Mars - 24k Magic). Azda najlepšie Kanyeho albumy (My Beautiful Dark Twisted Fantasy a Yeezus) neboli dokonca ani nominované na album roka. S výpočtom omylov by som mohol pokračovať ďalej. Áno, kvalita hudby je vysoko subjektívna vec. Ale ako som povedal, hlasujú „odborníci“ a nie celá populácia. Keď si zosumarizuješ recenzie vymenovaných albumov od relevantných odborníkov pochopíš, že zmienené albumy dosahovali obrovskú kvalitu, ktorou prevyšovali svojich konkurentov.
Ponorme sa do ďalšieho údajného dôvodu možného neúspechu raperov v rámci hlavných kategórií, o ktorom, čo to načrtol Drake vo svojom vyjadrení ohľadom bojkotu ceremónie.
Môže farba pleti zvýšiť respektíve znížiť šance na celkovú výhru? Žijú členovia akadémie v minulosti a radšej vidia na pódiu s gramofónom bieleho muža ako hocikoho iného?
Pozri, aj keď mi je razismus odporný a považujem ho za niečo, čo vo vyspelej kultúrnej spoločnosti nemá miesto, na druhej strane si myslím, že veľa ľudí sa nebojí použiť pre ospravedlnenie svojich neúspechov niekedy až absurdné argumenty, vrátane rasizmu. Preto predtým ako zaškatuľkujeme niečo ako rasistické, použime zdravý rozum, úsudok a hlavne vychádzajme z faktov. Na chvíľu sa nepozerajme na Grammy cez rapový žáner. Iba takto môžeme získať relevantné a skutočné fakty. V infografike sú rozdelení víťazi v 4 hlavných kategóriách podľa farby pleti a pohlavia. Je jednoznačné kto dominuje.
Kvalitných belošských raperov, ktorí patria k vrcholu rapovej scény v USA spočítaš azda na prstoch jednej ruky. Jedná sa o jeden zo žánrov, kde afroamerickí umelci tvoria drvivú väčšinu prvej ligy. Avšak nikoho z černoskej eskadry raperov som nepočul vyplakávať a hovoriť o rasizme, keď Eminem vyhrával svojich 15 cien Grammy (takmer všetky v čisto rapových kategóriách), len preto, že minorita sa presadila v konkurencií majority. Takmer každý rešpektoval kvalitu víťaza na úkor farby pleti. Čo je viac ako chvályhodné. Kvalita rozhoduje!
To však neplatilo pre rok 2014, kedy ignorancia akadémie dosiahla ďalšieho rozmeru a začínali sa znovu ozývať hlasy, ktoré otvárali tému rasizmu cien Grammy. A myslím, že úplne právom.
Konalo sa v poradí 56. udeľovanie cien Grammy, na ktorých mal rap tradične široké zastúpenie vo viacerých hlavných kategóriách. V rámci čisto rapových kategórií sa očakával súboj medzi dvoma najlepšími rapovými albumami posledných rokov. Kendrickov good kid, m.A.A.d city z roku 2012 a Kanyeho Yeezus z roku 2013. Nominácie v kategórií najlepší rapový album dopĺňali Nothing Was the Same (Drake), Magna Cartha Holy Grail (Jay-z), a prekvapivá nominácia pre album z nie úplne odvetvia tradičného rapu The Heist (Macklemore & Ryan Lewis).
Takmer nikto neočakával, že by niekto ďalší mohol prehovoriť do tohto súboja. Aj keď u Drakea sa jednalo o jeho najlepší album (viem, že pre väčšinu populácie to navždy bude Take Care, ale neporadím si no...), len ťažko mohol bojovať o prvú pozíciu v ťažkej konkurencií dvoch tak výnimočných projektov. Niečo malo predpovedala nominácia na celkový album roka, kde boli nominovaní Kendrickov „ Good Kid“ a znova veľmi prekvapivý The Heist, čo dávalo predpoklad, že by si Kendrick mohol odniesť cenu Grammy minimálne vo svojej domácej kategórii na úkor Yeezusa, čo sa, ale v spoločnosti nebralo za až tak veľké prekvapenie, keďže sa favorizoval práve Kendrick.
Avšak na samotnom odovzdávaní sa udialo niečo nečakané. Cenu Grammy pre najlepší rapový album získava ... The Heist, Mackelmore & Ryan Lewis. Aby toho nebolo málo Macklemore & Ryan Lewis získavajú aj cenu pre nováčika roka. Taktiež na úkor Kendricka a mnoho ďalších umelcov.
Na opis tejto historickej situácie si dopomôžem slovami dnes už klasika:
„ To nebola zlodejina, to bol galaktický lup, lup to sa nedá nijako ináč nazvať. (Janko Slota voice)
Vieš asi akú reakciu vyvolala táto udalosť v hudobnej spoločnosti. Album z úplne iného kvalitatívneho poschodia porazil projekty, ktoré sa hneď stali ikonickými a predstavovali vrchol tvorby vtedajšieho rapu. Album, ktorý už len svojou nomináciou vzbudil vzruch a pochyby. The Heist vyšiel v roku 2012. Ak si pozrieš rebríček najlepších albumov za toto obdobie u relevantných hudobných portálov, nenájdeš ho hádam ani v jednom v prvej desiatke. Macklemore sa po ceremónií ospravedlnil Kendrickovi formou sms správy.
Drake to trefne okomentoval pre Rolling Stones:
Aj po všetkých informáciách, ktoré som tu zhrnul si nedovolím ceny Grammy označiť za rasistické alebo šovinistické. Samozrejme určitá časť akadémie sa zasekla v minulosti, kedy boli tieto názory tolerované. Avšak netreba nad akadémiou lámať palicu. Aj ona sa snaží posúvať dopredu a zbavovať sa zlej krvi. V poslednom kvartáli minulého roka rady akadémie Grammy rozšírilo 900 ľudí vo veku do 39 rokov. Týmto náborom nových porotcov sa upravilo demografické rozdelenie akadémie. V súčasnosti nežnejšie pohlavie zastáva v akadémií 51% percent a belosi 52%. Oproti rozdeleniu z minulosti je to veľký posun.
Aj keď sú Grammy najdôležitejšie hudobné ceny na svete, určite na nich úspech interpreta nestojí ani nepadá.
zdroj: pinterest
Zdroje:Rolling Stones, Splinter, NY Times, Billboard
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď Squall pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.