Mediokracia. Pojem čím ďalej tým častejšie skloňovaný v súčasnosti. Aj, keď tento pojem nie je úplne známi, manipulácia prostredníctvom médií tu bola už veľmi dávno. V minulosti však boli k dispozícií iba printové, rozhlasové prípadne televízne média. S pokrokom doby a nastolením „Doby Internetu", sa však tejto Achillovej päty ľudstva otvoril nové dvere k manipulovaniu. Internet je nový svet, naplnený mnohými užitočnými informáciami, od ktorých nás delí iba pár klikov avšak číhajú tam na náš aj mnohé nástrahy, ktorým častokrát naletí, aj ten naj-nedôverčivý človek. Ovplyvňovanie prostredníctvo médií onedlho začali využívať mnohé sféry ľudstva či už obchodníci, politici dokonca zdravotníctvo. Aké následky to malo na ľudstvo? Mnohé príklady sú viditeľné už v súčasnej dobe pandemickej krízy.
Po poskytnutí prvých informácií o šírení sa vírusu COVID-19, ľudstvo z počiatku neprepadalo panike, informácií bolo málo a epicentrum nákazy bolo až príliš ďaleko k dosahu našej krajiny. Stačilo však iba pár týždňov, kým ľudstvo prepadlo obrovskej panike. S prvými možnými nákazami, uzatváraním ľudí do predbežnej, dobrovoľnej alebo štátnej karantény, ale najmä so šírením dezinformácií bolo spojené toto pobláznenie ľudstva. V týchto dňoch vyšlo niekoľko článkov od "Odborníkov" ktorí upozorňuje ľudí na blížiacu sa situáciu a priamo ich vyzývajú k tvoreniu si zásob pre prípad totálneho kolapsu krajiny. Tieto články často krát obsahujúce aj zoznam potrebných položiek v priebehu niekoľkých hodín zaplavili sociálne siete. Nasledujúce ráno sa spustilo nekonečné peklo v nákupných centrách, hypermarketoch a drogériách. Ľudia húfne skupovali trvanlivé potraviny a hygienické alebo čistiace prostriedky. V panike neváhali použiť pri bitke o posledný kus toaletného papiera vulgarizmy, prípadne až násilie. Osočovanie však nezostalo iba pri zákazníkoch, vystrašení ľudia svoju frustráciu častokrát obracali aj na samotných zamestnancov obchodných reťazcov. Čo bolo cieľom vypustenia článkov s návodom na prežitie v karanténe si môžeme každý len domyslieť. Isté však je, že to neprinieslo nič pozitívne pre našu krajinu. Keďže v tom čase ešte neplatili nariadenia o hlavného hygienika, prístup do obchodov bol neobmedzený, nosenie rúšok u nakupujúcich boli len sporadické, je viac než možné, že táto panika mala na svedomí opätovné šírenie tejto nákazy. Dôležité však je poznamenať, že sklady obchodných reťazcov zostali prázdne, a ich zisky sa rapídne zvýšili. Išlo o mediálnu manipuláciu zo strany odchodných reťazcov pre navýšenie ziskov pred blížiacou sa ekonomickou krízou?
Po zažití nemilých situácií spôsobených nedostatkom informácií o súčasnej situácií pandémie na Slovensku, a tým vytvorenej paniky si naše mocenské orgány zobrali ponaučenie do budúcna. Po týchto udalostiach boli založené telefonické linky vyhradené len pre volajúcich, ktoré majú otázky k ich súčasnému zdravotnému stavu alebo prípadnému stavu krajiny. Začalo sa hromadné propagovanie informácií iba zo zdrojov Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky alebo z oficiálnych vyhlásení a tlačoviek krízového štábu. Občania tak bol dennodenne dopovaní aktuálnymi informáciami a počte nakazených, ich výskyte a správnymi pokynmi pre žitie v pandemickej kríze. Krajina sa tak aspoň trochu očistila od masovej paniky a začala rešpektovať všeobecné nariadenia.
Pozitívne vplyvy médií na ich užívateľov v tejto dobe niesu veľmi časté. Avšak ak sa objavia je to veľmi príjemným prekvapením. Nikto, ale nečakal, že počas celosvetovej koronakrízy prejavia aj tieto sugestívne účinky médií.
20.04.2020 Vydal Úrad vereného zdravotníctva Slovenskej republiky opatrenie povinného nosenie prekrytia horných dýchacích ciest rúškom, šálom, šatkou alebo iným prostriedkom k zabráneniu šíreniu kvapôčkovej infekcie. Keďže na Slovensku bol zaužívaný stereotyp v nosení rúšok iba pri doktoroch a chorých ľuďoch, občanom sa toto vyhlásenie plnilo naozaj s obtiažou. Strach z verejného opovrhovania osočovania a vysmievania mal snáď každý občas, akonáhle opustil brány svojho domova. Tentokrát pomohli médiá. Áno pozitívne vplyvy médií sa prejavili hlavne v spolupráci s hashtagom #RÚŠKONIEJEHANBA. Rúška sa zo dňa na deň stali každodennou súčasť televíznych relácií a života mnohých influencerov a známych ľudí. A tak aj prostredníctvom sociálnych sietí mohli tak šíriť osvetu a podporiť ľudí v chránení svojho okolia.
Text je súčasťou Refresher Blogu, nie je redakčným obsahom. Administrátorov môžete kontaktovať na [email protected].
Chceš vedieť, keď minnien.nikka pridá nový blog?
Zadaj svoj mail a dostaneš upozornenie. Kedykoľvek sa môžeš odhlásiť.